Christine and the Queens snaver løver og tømmer pladsen

Det var en blanding af et spektakulært show og noget der mindede om en religiøs tilbedelse af Gud, Djævelen og alt det imellem da Christine and the Queens fredag nat indtog Orange Scene til et show, som de fleste gerne ville være foruden. 

I over en time forsøgte den franske stjerne at tryllebinde et meget sparsomt publikum med fængende melodier fra sin nyeste plade, og sikke et forfejlet projekt. 

På scenen var der religiøse statuer, en række kostumer og Christine and the Queens. Ingen andre. Intet band. Ingen korsangere. Intet. 

Alene, stod han der, og selvom det er utrolig fascinerende, så var det også lidt ærgerligt. Det blev for ensformigt. Når man så ovenikøbet blandet det teatralske og religiøse tilråb som ’ I know my soul is a night soul’, ’light go wherever it wants to go’ og ’Feed me Kings and Queens’. 

Men det mest opsigtsvækkende var måske, da han stirrede en løve statue i øjnene og derefter begyndte at snave den. Det blev simpelthen for mærkeligt. 

Christine And The Queens, Roskilde Festival,
Foto: Lasse Lagoni

Forkert format

Et højdepunkt var dog, da Christine blev badet i strobelys og sangen “Track 10” strømmende ud. Et powermove, der fik ham til at fremstå som en superhelt med overnaturlige kræfter. Her fik man også en snert af den popfest, det kunne have været, men aldrig kom. 

Og popfesten var netop det, som publikum gerne ville have. 30 minutter efter at Christine and the Queens gik på scenen var det muligt at vade direkte ind i pitten, stille sig midt for scenen og få en af de bedste kig op mod Orange Scene. Folk udvandrede. Og med fuld forståelse. 

Måske er det blot formatet der er forkert, og at det store åbne foran Orange Scene blot ikke er stedet, der kan sætte ramme om, og indfange den tydelige teatralske energi og sceneshow, som Christine and the Queens bragte til Roskilde. En mindre venue eller en af de overdækkede scener på Roskilde havde nok været bedre – og givet grobund for at føle det hele lidt mere i stedet for blot at være en flue på en øde mark.

Koncerten – og ritualet om man vil – sluttede med ”I feel like an angel”, som på flere måde spredte en vis glæde, men samtidig også tristhed. 

Glæde fordi koncerten endelig var færdig, men også tristhed over, at man aldrig fik den natte-pop-koncert, som kunne have været. 

Vil du se flere billeder af koncerten, kan du klikke her!

Christine And The Queens, Roskilde Festival,
Foto: Lasse Lagoni

 

Se også

Savage Rose gjorde os til børn igen – de åbnede vore øjne og fik os til at se

Det var ikke bare sublime ørkenroser, der leverede en af dansk musiks fineste oplevelser på årets første forårsdag. Der var også tale om en poetisk trolddom, som lukkede selve lyset ind. Musikken var midlet, men kærligheden var målet. Den var til stede i hvert minut!

Aldrig har K.B Hallen været omfavnet af så meget kærlighed og karisma

Stemningen har aldrig været mere rolig, men samtidig så...

Nu har det modne publikum fået øjnene op for Dopha

Torsdag den 25. april dannede Musikhuset Aarhus intime Lille...
spot_img
Nicolaj Sveiger
Nicolaj Sveiger
En mand som er opvokset i det vestjyske, men nu bosat i København. Har en forkærlighed for pop, en guilty pleasure i rock og en generel og evig voksende interesse i alt med en rytme.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her