De kvindelige danske musikere har masser af girlpower, mener 27-årige producer og sangerinde, FJER. Men det er et problem, at den danske musikbranche vender det blinde øje til kvinderne.

Ikke en eneste kvinde var at finde på listen over de 10 mest spillede kunstnere i dansk radio i 2018. Det var der heller ikke i 2017. Heller ikke i 2016. Det har fået flere af de kvindelige musikere til tasterne her i løbet af sommeren, blandt andet  Lydmor, Anya og det musikalske kvindekollektiv Hun Solo.

Hvis man spørger den 27-årige producer og sangerinde, Maja Barløse, som går under kunstnernavnet FJER, er ligestilling i den danske musikbranche under max pres.

For FJER startede den musikalske rejse helt tilbage i slutningen af folkeskolen, hvor hun var med i et pigeband. Derefter var det en tur på Klejtrup Musikefterskole, der åbnede hendes øjne for elektronisk musik og producerarbejdet. FJER forlod hjembyen Aarhus som 20 årig til fordel for det travle New York. Her boede hun on and off i fem år, og er nu vendt tilbage til Danmark.

“Den kontrast vi har mellem kønnene i den danske musikbranche, er ikke noget, jeg har oplevet i samme grad i USA. Argumentet om, at det er fordi, der ikke er nogen kvindelige kunstnere, der er lige så gode som mændene, er simpelthen ikke holdbart. Men det er desværre bare et helt almindeligt svar,” fortæller hun. 

“Og det er ikke fordi, der sidder nogle sure kuratorer, som er kæmpe sexister. Jeg tror ikke, de tænker over det. Det er bare sådan de gør. Men det er det, der er problemet. Altså det kan ikke passe, at man skal være fucking Beyonce for at blive bemærket,” tilføjer FJER og griner.

Som producer

FJER arbejder i dag som producer, sangskriver og sangerinde. Udover det er hun også sin egen PR-kvinde, videografiker, manager osv. Hun står nemlig for at lave alt selv. En tendens, der er blevet mere og mere udbredt blandt upcoming artister. Her peger hun blandt andet også på Hun Solo projektet, hvor størstedelen af de medvirkende kvinder også står for at lave næsten alt selv.

“Det her med at gøre det hele selv, starter i en mangel på hjælp. Men det betyder også, at man får en helt særlig gnist og motivation. Det man får lavet bliver skide unikt. Jeg synes, det er en super fed tendens. Samtidig kan man lærer utrolig meget på nettet, og den måde, upcoming kunstnere laver musik på i dag er helt anderledes end for 10 år siden, hvor man var dybt afhængig af et label, fortæller hun.

Alligevel tog det lang tid, før FJER overhovedet havde lyst til at kalde sig selv for producer. Der var nogle helt specifikke måder og rammer for, hvordan ‘man skulle være en rigtig producer’, mener hun.

“Det er svært at være kvindelig producer. For jeg synes bare tit, at der bliver antaget, at man har fået hjælp eller der har været en anden bagved. At du altså ikke kan 100 procent selv. Branchefolk bliver nærmest chokeret over, at du som kvinde kan fagtermerne i studiet for eksempel. Der er bare nogle andre rammer, hvis du er en mand,” fortæller hun.

“Det er lidt som om, at hvis du er andet end sanger og frontfigur, så er det uvant for folk. Hvis du er guitarist, trommeslager, manager eller producer – og kvinde – , så er det ikke helt normen. Det ER en mandsdomineret branche. Og det er ikke fordi de tænker ‘ugh du er kvinde, du kan ikke spille trommer’. Det er simpelthen bare fordi, det ikke er normen.”

Det skal dog ikke betyde, at man ikke skal gøre noget for at bryde rytmen, mener FJER.

FOTO: Nana Harleux

Girlpower betydningen

Tilbage i 90’erne blev konceptet med girlpower manifesteret af den britiske pigegruppe Spice Girls. Flere pigegrupper og kvindelige artister har brugt  konceptet som et statement, og stadig i dag bliver begrebet brugt af kvindelige artister. Blandt andet MØ.

“Jeg tænker det altid er en ting, der har været brug for. Det har lidt været en minoritet det her med pigegrupperne, fordi igen det er ikke normen. Boybands i samme periode gik jo ikke ud og sagde ‘boypower’,” griner FJER. 

Girlpower og ligestilling har ikke altid været noget, FJER har tænkt så meget over, men den dag i dag, er det utroligt vigtigt for hende. I hendes eget arbejde som alt-mulig-musiker har det netop været vigtigt for hende, at når der skulle samarbejdes, skulle det særligt også være med kvinder. Netop for at styrke girlpower energien. Hun peger på, at det blandt andet kommer til udtryk i singlen ‘Never Work’, som bygger på en personlig og dyb fortælling om, når kærlighed ikke altid er nok.

“Vi har fucking brug for girlpower i musikbranchen. For vi har masser af den. Der sidder bare nogle mellemænd og bagmænd, der ikke helt lægger mærke til det. Og det er en skam. For der er så mange skide dygtige kvindelige danske musikere, sangerinder og producere derude,” fortæller hun og tilføjer:

“Jeg tror, vi har brug for at råbe op om de her ting og blive ved med at gøre det klart, at vi er lige så gode til det her. Vi kan også levere en pissegod guitarsolo, spille trommer, være managers eller producere lækker musik.”

FJER spiller den 5 september på Cluster Square til Aarhus Festuge.