Musikbranchen er blevet godt og grundigt disrupted af corona, og publikum har måtte nøjes med livestreams og drive-in koncerter. Dog har den ubudne gæst ikke lagt en dæmper overalt. Tværtimod.

I lofi genren går det eftersigende rigtigt godt. Playlisterne boomer og artisterne har enormt høje streamingtal. POPLISH har talt med danske Jonas Hechmann på 19 år, med kunstnernavnet Jhove. Han har fået 15 mio afspilninger på Spotify siden april! Man fristes til at bruge Tonni Bonde udtrykket “Kender I det”? Og nej, det er nok de færreste der kan vise en så hidsig vækstkurve. Hvordan i alverden er det gået til? Og kan det give lys forude, for de kunstnere med manglende koncertindtægter?

Måske er du faldet over lofi musik, hvis du har søgt på relax- eller study music? Stemningen i musikken er afslappende og rolig, og altid flankeret af japanske anime tegninger, ofte en pige der sidder foroverbøjet over en bog, eller kigger længselsfuldt ud ad vinduet. Ringer det en klokke?

Jonas sidder hjemme i sit studie. Eller det er faktisk hans værelse hos forældrene i Egtved, og producerer sin musik. Han har sagt sit job op, og lever nu af at lave musik. Hans Spotify afslører, at folk fra hele verden til lytter til hans numre, og særligt i Sao Paolo og Singapore er de vilde med det. Sandheden er nok den, at musikken vinder indpas, fordi den virker på tværs af landegrænser og på trods af Corona. ”Lofi musik er stemningsmusik, og det er stemningen, der er det vigtigste, ikke artisten. Så selvom jeg har followers, så er det nok de færreste, der ved hvem jeg er, siger Jonas”.

Lofi musik er glimrende musik til at fokusere, koble af og være tilstede. Og måske hjælper det med at holde støjen fra sociale medier og skærme lidt væk.

Brugt gratis på Youtube

”Jeg er ikke musikalsk, men er selvlært, og jeg har fået musikteori hen ad vejen. Det her er jo hip-hop, hvor attituden er skåret væk, så det er kun beats og stemningen der bliver er der”. I starten lagde Jonas sin musik op på Soundcloud, og her var musikken ikke en bestemt genre. Siden kom han i snak med en gut fra Norge (lofi artisten Flovry), og de sammen lavede nogle numre til Soundcloud. ”De numre hørte ChilledCow, som spurgte om han måtte bruge numrene på sin Youtube playliste”. Det sagde jeg ja til”.

Det skulle vise sig at være en god ide, fordi med ét, fik Jonas musik et kæmpe publikum. ChilledCow er en af de Youtube kanaler, der har playlister fyldt med timer og atter timer af stemningsfyldt afslappende musik, og som er illustreret med den omtalte japanske anime pige. Playlisterne fungerer reelt som digital radiokanal, hvor lytterne chatter, og har et community. Youtube bruges til at samle lytterne, og via kommentarfeltet sendes de videre til kommercielle kanaler, som Spotify, andre sociale kanaler og merchandise køb. ”Ved at samarbejde med ham, får man nærmest garanti for mange afspilninger, fordi der er så mange der lytter til playlisterne”.

Lydtapet

Efter jeg har lyttet til flere lofi playlister, virker det til, der er en meget klar gennemgående skabelon, for hvordan et nummer skal lyde. Jeg kan genkende de samme lydtapeter med regndråber, fuglefløjt og vinylskrat som går igen. Det samme kan siges om beats og numrenes opbygning, der er aldrig sang, og så varer alle numrene 2 min og en sjat. Det virker til der er en formel, selvom den nok ikke er dikteret, så er det yderst svært at høre forskel på artisterne.

”Der er ikke som sådan regler for hvordan et nummer skal lyde, men hvis man vil med på playlisterne, skal man forsøge at ramme stemningen, og bruge nogle elementer der virker. Jeg producerer alt fra bunden. Mens andre artister bruger mere samples, så derfor lyder noget af musikken ens.

Det kan også aflæses i antallet af følgere, som slet ikke kan sammenlignes med de mere kendte artister. Jhove har 2.135 følgere på Spotify, hvor en kunstner som Benal til sammenligning har vekslet 170.000 månedlige afspilninger til 20.000 følgere. ”Jeg forsøger at udgive 1-2 numre hver måned. Og så bruger jeg meget tid på at netværke med andre artister, og med dem der aktivt følger mig, og finde ud af hvad de kan lide. Netværket tager faktisk mest tid”.

Personalehåndbogen

Og så tilbage til det med artworket. Hvorfor ligner alle kunstnernes covers og artwork så hinanden? ”Anime passer bare godt til den stemning, der er i musikken. Og man kan købe artwork igennem sit label, så derfor har næsten alle artister den samme type artwork, afslører Jonas.

Som udøvende artist er publikum vigtigt, og der er mange måder man kan nå et publikum på. Selv uden de reelt ved hvem du er. Jonas historie viser at man kan komme langt med det rigtige netværk, og det er muligt at producere musik til et stort publikum. En tilspidset parafrase kunne være at musikbranchen er én stor virksomhed, og lofi er den lille voksende filial, der har et yderst corporate image og stram dresscode. Man følger personalehåndbogen, tilgengæld er der altid sort bundlinje. Det bliver spændende at se om Jhove igen bidrager til næste års regnskab.

Albummet Before You Go, som Jhove udgav i samarbejde med ChilledCowRecords i april i år, nærmer sig i skrivende stund 20 mio afspilninger på Spotify.