Blur gik amok på Roskilde

 

Koncerten med Blur på Roskilde Festivals største scene var en fascinerende omgang musik, hvor de ikoniske sange blev mere ikoniske. 

“Yes!” 

Det råbte Damon Albarn i mikrofonen med ledning efter det første nummer “St. Charles Square” til deres koncert på Roskilde Festivals Orange Scene.

Med kvartettens legendariske britpop-stil fik de med både “There Is No Other Way”, “Beetle Bum” og “Coffee & TV” sat gang i det ældre publikum.

Det yderst velspillende band gav en kraftfuld musikalsk præsentation, og sammen med Damon Albarns skarpe vokal lød særligt “Country House” især godt. Men det var først ved den ikoniske “Parklife”, at publikum livede op, sang med og dansede. 

Det er 20 år siden, at bandet Blur sidst spillede på Orange Scene, men frontmand Damon Albarn har dannet et tæt parløb med Roskilde Festival over årene. Med projekter som Gorillaz, The Orchestra of Syrian Musicians og Africa Express, hvor han i øvrigt i 2015 gav en fem timer lang koncert, og måtte bæres ud fra scenen. 

Det skete ikke i 2023, og selvom deres koncert kun varede halvanden time fredag aften, så føles det alligevel som længere tid. “To the End” og “Sing” føltes malplaceret og gav en underlig følelse omkring sig. Det hele blev simpelthen for mudret. 

Blur, Roskilde Festival, RF23
Foto: Lasse Lagoni

Den bedste festival i verden

På Roskilde Festivals program over artister står Blur højt oppe, men ud fra publikumsmængden til koncerten fredag aften klokken 22:30 skulle de længere ned – meget. 

Det skyldes måske, at den unge generation af Roskildes publikum ikke får det ikoniske britpop band i hovedet, når de hører navnet “Blur” – en del vil nok associere det med deres yndlingsfunktion i deres redigeringsprogram, når de giver dem selv marcipanhud inden de smider en selfie på Instagram – eller også er de alle sammen til Rosalia på Arena. 

Megahittet “Song 2” fik alligevel den mindre folkemængde foran Orange Scene til at lyde som en hær, og det ikoniske ‘Wooooo Hoooo’ skabte en folkefest. Desværre varede folkefesten kun to minutter, før den døde under “This is A Low” og “Tender”. Energien forsvandt fuldstændig og det føles ikke som om, at man lige har hørt en ikonisk sang. Det lød mere som en tam omgang på den lokale bodega.

Koncerten med ikoniske Blur sluttede med sangen “The Universal”, som var en småkedelig måde at slutte en stor koncert af på, men intensiteten var stor. 

Selvom Damon Albarn tydeligvis hyggede sig under koncerten, hvor både blomster, en studenterhue og kys fra publikum var involveret, fyldte musikken alligevel det meste. Med hans egne ord er Roskilde Festival den bedste festival i verden, men Blur gav ikke den bedste koncert i verdenen. 

Vil du se flere billeder fra koncerten, kan du klikke lige her!

Blur, Roskilde Festival, RF23
Foto: Lasse Lagoni

 

Se også

Savage Rose gjorde os til børn igen – de åbnede vore øjne og fik os til at se

Det var ikke bare sublime ørkenroser, der leverede en af dansk musiks fineste oplevelser på årets første forårsdag. Der var også tale om en poetisk trolddom, som lukkede selve lyset ind. Musikken var midlet, men kærligheden var målet. Den var til stede i hvert minut!

Aldrig har K.B Hallen været omfavnet af så meget kærlighed og karisma

Stemningen har aldrig været mere rolig, men samtidig så...

Nu har det modne publikum fået øjnene op for Dopha

Torsdag den 25. april dannede Musikhuset Aarhus intime Lille...
spot_img
Nicolaj Sveiger
Nicolaj Sveiger
En mand som er opvokset i det vestjyske, men nu bosat i København. Har en forkærlighed for pop, en guilty pleasure i rock og en generel og evig voksende interesse i alt med en rytme.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her