Oscars 2018 – filmfest med plads til musik

Oscars 2018 er over os. Poplish guider dig i samarbejde med TELMORE Musik igennem årets musiknomineringer.

Det er tid til igen at filosofere over, om en sund døgnrytme nu også er så vigtig. Natten mellem søndag og mandag ruller Oscar-showet henover skærmen igen, men det ligger nu engang på et lidt skævt tidspunkt her i Danmark på grund af noget så fjollet som tidsforskelle. Hvis man vil opleve den helt store hyldest til det seneste års største filmiske bedrifter, må man bide i det sure æble og tage sig en god, gammeldags døgner.

Oscars – eller Academy Awards, som det egentlig hedder – er den prisuddeling, som filmfolk fra store instruktører til grundige lydmixere drømmer allermest om at vinde en pris fra. Men der er også Oscars at hente, hvis man er noget ved musikken. To Oscar-priser er dedikeret til musikken – bedste originale sang og bedste komponerede filmmusik (score på engelsk).

Bedste originale sang har den fordel, at den velsagtens er den nemmeste at danne en holdning til alene ved at se Oscar-showet. Traditionen tro skal de nominerede sange nemlig fremføres af deres artister i løbet af showet, så de er alle i frisk erindring, når vinderen skal læses op. Man kan argumentere for, at bedste originale sang måske er den kategori, der lettest kan vurderes uden at have set de film, de er skrevet til. Det har jeg sat mig til at gøre.

Som i langt de fleste andre kategorier skal slaget om bedste originale sang slås mellem fem kandidater. De fem udvalgte sange i år er:

Hør sangene på denne PLAYLIST.

”Mighty River” fra filmen Mudbound
Sunget af Mary J. Blige. Skrevet af Mary J. Blige, Raphael Saadiq og Taura Stinson.
Imponerende nok er Mary J. Blige ikke alene blevet nomineret for sangen ”Mighty River”, men også for sit skuespil i en birolle i Mudbound, hvor sangen netop optræder. Den dobbelte Oscar-nominering er hendes første, og heller ikke hendes medsangskrivere Raphael Saadiq og Taura Stinson har før fået nævnt deres navne i Oscar-sammenhænge. Alligevel har de formået at skabe et særdeles stærkt nummer, der understreger den racekonflikt, som Mudbound berører. Blige synger selv stærkt, men nummeret løftes et niveau, når hun understøttes af gospel-korsang. Det er helt sikkert et nummer, jeg glæder mig til at se fremført ved Oscar-showet.

”Mystery of Love” fra filmen Call Me By Your Name
Sunget og skrevet af Sufjan Stevens.
“Mystery of Love” skiller sig betydeligt ud fra de fire andre nominerede sange. For det første er nummeret helt og aldeles akustisk og dermed noget mindre storladent end konkurrenternes. Det spiller en vigtig rolle i selve filmen fremfor kun i rulleteksterne. Og så er det både skrevet og fremført af blot én mand, den amerikanske singer-songwriter Sufjan Stevens. Det tilføjer nummeret lidt personlighed, at det så utvetydigt er én mands værk. Samtidigt har Stevens unægteligt begået et nummer, der passer perfekt til sin film, Call Me By Your Name. Ganske som Stevens’ musik, kan filmen i høj grad betegnes som rendyrket indie. Hans uskyldige vokal understreger samtidigt den smukke kærlighed, der opstår mellem to unge mænd i Norditalien henover en sommer. Stevens har begået et nummer, der både står stærkt på egen hånd, men som i høj grad også rammer ånden fra filmen.

“Remember Me” fra filmen Coco
Sunget af Miguel og Natalia Lafourcade. Skrevet af Kristen Anderson-Lopez og Robert Lopez.
Det er på ingen måde overraskende at finde en sang fra Pixar-filmen Coco blandt de nominerede for bedste originale sang. Slet ikke når man ved, at sangskriverne også arbejdede sammen på ”Let It Go”/”Lad Det Ske”, der vel bedst kan betegnes som en verdensplage blandt især de yngste. Det gav parret en Oscar, men de har lagt tonen om til Coco, der udspiller sig i Mexico (og i dødsriget!). Det mærkes også på ”Remember Me”, hvor R&B-smøreren Miguel og den mexicanske sangerinde Natalia Lafourcada er blevet bragt sammen til et mexicansk-inspireret nummer med tekst på både engelsk og spansk. Nu er det jo en sang komponeret til en animationsfilm for børn, og det mærkes også i dens forkærlighed for et let gentageligt omkvæd. Men det er stadig unægteligt et velkomponeret nummer, så ”Remember Me” er et succesfuldt popnummer med et fint drys af mexicansk krydderi.

“Stand Up For Something” fra filmen Marshall
Sunget af Andra Day og Common. Skrevet af Common og Diane Warren.
Selve filmen Marshall har ikke fået den store opmærksomhed, men den kan dog bryste sig af at have samlet et særdeles stærkt sangskriverpar i form af Common og Diane Warren. Sidstnævnte når med ”Stand Up For Something” op på sin niende Oscar-nominering (uden dog at have vundet før), mens rapperen Common, foruden sine tre Grammys, allerede har vundet en enkelt Oscar i 2015 for sangen ”Glory”. På ”Stand Up For Something” træder Common noget i baggrunden og overlader scenen til Andra Day. Hendes stærke vokal er den store force i soul-nummeret, der med sin inspirerende tekst fint understøtter filmens historie om Thurgood Marshall, den første sorte højesteretsdommer i USA.

“This Is Me” fra filmen The Greatest Showman
Sunget af Keala Settle. Skrevet af Benj Pasek og Justin Paul.
Sangskriverparret Benj Pasek og Justin Paul er såmænd ingen ringere end herrerne, hvis tekstunivers dominerede sangkategorien sidste år med deres to sange fra La La Land, hvoraf ”City of Stars” nuppede statuetten (helt uden at et forkert navn blev læst op). Derfor var de også naturlige valg til at skulle skrive sange til musicalen The Greatest Showman, der foregår i et cirkus. Resultatet – sunget af Keala Settle – er blevet et hit i sig selv, og det ér også lidt af en ørehænger. Sangen vokser sig mere og mere bombastisk med store kor og store trommer, efterhånden som Settle i rollen som cirkussets skæggede dame finder sin indre styrke frem. En storladen og inspirerende sang i helt klassisk musical-stil.

Dødt løb

Eksperter mener, at årets show bliver et af de mest uforudsigelige nogensinde med kun få kategorier, hvor vinderen er givet på forhånd. Bedste originale sang er ingen undtagelse. Spørger man bookmakerne, så bliver det et næsten dødt løb mellem ”Remember Me” fra Coco og ”This Is Me” fra The Greatest Showman. Pilen peger svagt i retning af ”Remember Me”, men det var dog ”This Is Me”, der løb af med en Golden Globe i samme kategori, så intet er sikkert. Og måske der endda er lidt sympati at hente for Pasek og Paul efter fadæsen med La La Land, der i to et halvt minut havde vundet Oscaren for bedste film, for så at måtte give æren videre til Moonlight. Omvendt rammer en sang som ”This Is Me” godt ind i tidsånden – her i det store #MeToo-år – med en tekst, der på det nærmeste prædiker det relaterede budskab om Time’s Up.

Oscars

Og så var jo den anden kategori for bedste musik, komponeret filmmusik eller score. Fem forskellige komponister er nomineret for deres arbejde:

Alexandre Desplat for musik til filmen The Shape of Water
Franske Alexandre Desplat har efterhånden fået etableret sig som et af de store navne blandt filmkomponister. Hans nominering for The Shape of Water (en af hele tretten til filmen) er den niende siden Desplats første i 2006. Sidst, han var nomineret, var i 2014, og der vandt han for første gang den gyldne statuette for sit arbejde på den geniale The Grand Budapest Hotel. Til The Shape of Water er han blevet sat på en krævende opgave ved at skulle ramme den magiske tone, som Guillermo del Toro ønskede til sin film. Resultatet må siges at være vellykket, idet Desplat formår både at opbygge mystik og skønhed, to temaer i filmen om usandsynlig kærlighed mellem menneske og monster.

Carter Burwell for musik til filmen Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Instruktør Martin McDonagh er en sjov mand. Han har vist, at han mestrer komediegenren. Men hvis man gerne vil gå efter de store Oscars, så skal man lægge stilen om og prøve at ramme en mere alvorlig tone. Det kan underlægningsmusik hjælpe med, og her kommer Carter Burwell ind i billedet. Burwell er endnu en garvet filmkomponist, der ganske vist kun har været nomineret én gang tidligere – for Carol i 2015 – men han har også været de højtelskede Coen-brødres faste komponist igennem hele deres karriere med kun to undtagelser. I McDonaghs alt for korte filmkarriere har Burwell til gengæld kreeret musikken til hver af hans film. I denne omgang har Burwells nationalitet været særligt vigtig. Han er nemlig amerikaner, og det har givetvis været gavnligt for britiske McDonagh i bestræbelserne på at lave en troværdig film om en lille, amerikansk flække. Burwell balancerer succesfuldt mellem at skabe stemning af americana og melankoli i filmens mest dystre scener. Samtidigt understøtter han sublimt Frances McDormand i hovedrollen som egenrådig kvinde med en mission.

Hans Zimmer for musik til filmen Dunkirk
Vi fortsætter med de garvede filmkomponister. Tyske Hans Zimmer er en af de helt store inden for sit felt, og hans nominering for Dunkirk er da også nummer 11 i en lang karriere, som dog kun har givet en enkelt gevinst, nemlig for Løvernes Konge. Det indrammer egentlig Hans Zimmer meget godt, at han spænder så bredt rent genremæssigt, at han kan nomineres for både animationsfilm og nu hyperrealistiske krigsfilm. Men det overrasker dog ingen, at Zimmer skulle komponere musikken til Dunkirk. Filmens instruktør er nemlig Christopher Nolan, og de to har dannet kreativt makkerpar, siden Nolan lavede første del af sin Batman-trilogi. Til Dunkirk har Zimmer ramt Nolans vision af paranoia og indelukkethed særdeles godt. Musikken er decideret ubehagelig at lytte til, men det er kun et kompliment til Zimmer, der i dén grad hjælper publikum med at sætte sig ind i de britiske soldaters håbløse situation.

John Williams for musik til filmen Star Wars: The Last Jedi
Mere garvet bliver det simpelthen ikke. Jeg tør godt kalde John Williams filmkomponisten over dem alle, og hans nominering her i 2018 er hans – hold nu fast – 51. i en simpelthen episk karriere (han overgås nu kun af Walt Disney, hvad angår personlige Oscar-nomineringer). Williams blev for alvor et velkendt navn, da han lagde musik til – og vandt Oscars for – historiens første blockbusters, Jaws og lidt senere den første film i en galakse langt, langt borte. Hans melodier til storfilm som disse er folkeeje, og det kan 86-årige Williams vel også kaldes. Hans navn er særligt hyldet blandt Star Wars-fans, hvis ikoniske temaer han er ophavsmanden til. Derfor kunne det også kun være ham, der skulle komponere musikken til seneste film i sagaen, The Last Jedi. Mens filmen på bizar vis igangsatte ophedede diskussioner om definitionen af ”Star Wars-ånd” blandt fans, så blev Williams aldrig bebrejdet noget, og der virker også til at være konsensus om, at musikken til The Last Jedi er endnu bedre end til den forrige film, The Force Awakens. Williams formår i hvert fald, igen-igen, at opbygge den helt rette stemning i alt fra storladne rumslag til mere spagfærdige dialogscener.

Jonny Greenwood for musik til filmen Phantom Thread
Og så til det usædvanlige navn blandt årets nominerede for filmmusik. For Jonny Greenwood er ikke nogen særligt garvet filmkomponist. Det kunne godt hænge sammen med, at Greenwood også er guitarist i et band, der hedder Radiohead, og at det optager en del af hans tid. Men han har dog været fast komponist for den feterede Paul Thomas Anderson i nu fem af hans film i træk, et kvalitetsstempel i sig selv. Med sin Oscar-nominering for Andersons film Phantom Thread slår Greenwood nu endelig sit navn fast som dygtig filmkomponist. Men det fornemmes dog også i selve musikken, at Greenwood kommer af en lidt anden baggrund. Mens der ikke ligefrem er sparet på strygerne, så er vi ikke heller ikke ude i hele symfoniorkestre og dertilhørende storladen lyd. Greenwoods underlægning er mere afdæmpet, hvad selvfølgelig passer ind som fod i hose i en mere lavmælt film som Phantom Thread, der fremfor store rumslag blandt andet omhandler noget så ophidsende som syning.

And the Oscar goes to…

I denne kategori er der tilsyneladende ingen tvivl om, at vinderen bliver Alexandre Desplat. Mens filmen ikke kan vide sig sikker på de allermest eftertragtede statuetter, så har Desplat med gevinst ved både Golden Globes og BAFTA-uddelingen (en britisk pendant til Oscars) fjernet al tvivl om, at han hiver en Oscar med hjem i år.

Poplish ønsker god fornøjelse med årets Oscar-uddeling. I kan varme op til showet med denne playliste på Telmore Musik, hvor vi har samlet de Oscar-nominerede sange.

Hør dem HER

Coverfoto: Adam Rose / ABC (original HER, licens HER)

Se også

Savage Rose gjorde os til børn igen – de åbnede vore øjne og fik os til at se

Det var ikke bare sublime ørkenroser, der leverede en af dansk musiks fineste oplevelser på årets første forårsdag. Der var også tale om en poetisk trolddom, som lukkede selve lyset ind. Musikken var midlet, men kærligheden var målet. Den var til stede i hvert minut!

Aldrig har K.B Hallen været omfavnet af så meget kærlighed og karisma

Stemningen har aldrig været mere rolig, men samtidig så...

Nu har det modne publikum fået øjnene op for Dopha

Torsdag den 25. april dannede Musikhuset Aarhus intime Lille...
spot_img
Christoffer Fischer
Christoffer Fischer
Egentlig mest en filmnørd, men dog også musikelsker med hang til især rock, gerne af ældre dato, men også elektronisk musik og hiphop sniger sig ind i mine øregange.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her