En aften med Per Vers i det danske sprogs navn

Optempo og nedtempo, personlige fortællinger og samfundskritik. Per Vers præsenterede sin nyfortolkning af flere gamle danske numre fra albummet Knust Kunst fredag aften på Bremen Teater.

Den 42-årige sønderjyde Per Uldal har i over to årtier ageret ord- og rimsmed på dansk under kunstnernavnet Per Vers. Rapperen havde fredag aften inviteret til gallakoncert i anledning af sit nyeste album, Knust Kunst, hvor alle numrene på skiven er baseret på samples fra ældre, dansk musik.

På Bremen Teater i København fik de godt 600 fremmødte lov til at høre alle numrene fra smedens egen mund, hvor han blev akkompagneret af kor, horn og DJ og producer Turkman Souljah foruden en del gæsteoptrædener af blandt andet Shaka Loveless, Adam & Noah og Anders Koppel.

Blandt publikum var blandt andet Peter Belli, hvis nummer “Undskyld” – lavet på Elton Johns “Sorry Seems To Be The Hardest Word” – lagde bund for sangen “Luk Mig Ind”, som handler om diskrimination i nattelivet. Ligeledes præsenterede Vers et kritisk nummer om svineproduktionen og et nummer om de lyssky affærer, som de rige laver for at få deres pengebunker til at vokse.

Per Vers, Bremen, Knust Kunst
Foto: Lasse Lagoni

At servere en rapkoncert på en scene som Bremens kunne virke atypisk, underligt, malplaceret, men settingen endte med at være mere end passende. For koncerten egnede sig til siddepladser, når publikum skulle fordybe sig i Vers’ vers, som f.eks. på kærlighedserklæringen til sin ene søn i form af nummeret “Farvand”, som på albumversionen også har Barbara Moleko på vokal. Der var stilhed, da en cellospiller gjorde sin ting midt på scenegulvet. Der var ro, når der blev fortalt.

Omvendt rejste alle sig og jammede med på et nummer som “Ha’ Det Så Ungt”, der er optempo og dansabelt og viste, at salen kunne feste lige så vildt, som lydmanden gjorde under hele produktionen.

Per Vers’ koncert var ikke bare en koncert. Det var en manifestation af en lyrikers virke. En kraftpræstation, hvor der, uanset hvor mange mennesker og hvor meget fest, der var på scenen, altid var én mand i fokus: Per.

Ballet blev lukket af med “Blærede Linjer”, som også lukker Knust Kunst. Ét tre minutter langt vers efterfulgt af tre minutters instrumental produceret af Esben “Es” Thornhal, der blandt andet også står bag L.O.C.’s seneste udgivelser. Hvor freden kunne sænke sig, efter konferencieren for Orange Scene fremviste sine talenter inden for sit håndværk: Leg med ord, lyriske mesterværker.

Per Vers, Bremen, Knust Kunst
Foto: Lasse Lagoni

Se alle de flotte billeder fra koncerten HER.

Se også

Savage Rose gjorde os til børn igen – de åbnede vore øjne og fik os til at se

Det var ikke bare sublime ørkenroser, der leverede en af dansk musiks fineste oplevelser på årets første forårsdag. Der var også tale om en poetisk trolddom, som lukkede selve lyset ind. Musikken var midlet, men kærligheden var målet. Den var til stede i hvert minut!

Aldrig har K.B Hallen været omfavnet af så meget kærlighed og karisma

Stemningen har aldrig været mere rolig, men samtidig så...

Nu har det modne publikum fået øjnene op for Dopha

Torsdag den 25. april dannede Musikhuset Aarhus intime Lille...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her