St. Vincent druknede i pitten

Nøjagtigt som i 2015 indtog amerikanske St. Vincent Roskildes Arena-scene, hvor hun onsdag aften bød op til avantgarde popfest.

Iført neon-orange lakkjole og matchende guitar indtog St. Vincent Arenas scene på Roskilde Festivals første officelle spilledag. Med sin karakteristiske sorte bob-frisure og høje hæle stod hun snorelige på på scenen og gav masser af star quality. Desværre kom hun ikke for alvor ud over scenekanten i løbet af aftenens koncert.

Avantgarde pop og vilde backdrops

Hele koncerten igennem serverede amerikaneren vilde backdrops, der gav et fedt visuelt udtryk til musikken. Ligeledes bidrog et vildt lysshow på de store skærme til, at det var mere end lyttesansen, der blev tilfredsstillet.
Desværre blev stemningen hæmmet af et halvtamt publikum, og det virkede som om, St. Vincent aldrig til fulde fik kontakt med aftenens tilhørere. Hvor folk i pitten tilsyneladende havde en fest, formåede St. Vincent aldrig for alvor at komme helt udover scenekanten.
St. Vincent, Roskilde Festival, RF18, Arena
Foto: Lasse Lagoni

Dårlig lyd 

Langt hen ad vejen lød St. Vincents vokal mudret, og ofte virkede det som om, koncerten skulle være avantgarde og avantgardens skyld. Måske skal man bare være mere inkarneret St. Vincent-fan for for alvor at forstå, hvad der foregik. I hvert fald var det en kombination, der resulterede i en halvdød stemning – især sammenlignet med, hvad vi før har oplevet på Arena.
Det var synd og skam, for der er ingen tvivl om, at scenens hovedperson er en dygtig kunstner. Flere gange viste hun fremragende vokal, og at talentet også rækker til ret habilt guitarspil. For nu at sige det på jysk.
Det var når St. Vincent gav den gas på guitaren – og især når det blev suppleret med bass og synths – at koncerten fungerede allerbedst. Og dér fungerede den til gengæld også til noget nær perfektion.

Stort potentiale – middelmådigt resultat

Potentialet var der uden tivivl, men der var desværre for langt mellem snapsene. Når alt kommer til alt, føles det som om, muligheden for en fantastisk koncert gik tabt.
St. Vincents musikalske kunnen er der ikke en finger at sætte på. Måske var scenen for stor, måske var tidspunktet forkert. Måske var det bare en koncert, der var forbeholdt kendere.
St. Vincent, Roskilde Festival, RF18, Arena
Foto: Lasse Lagoni

Se Lasses fede billeder fra koncerten HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Cecilie Dollerup Ertmann
Cecilie Dollerup Ertmann
Selvudnævnt popsvin med stor forkærlighed for Beyoncé og Lady Gaga. Synger i badet men kun på amatørbasis.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her