Kakkmaddafakka – Smittende spilleglæde fra skønne nordmænd

Seks unge nordmænd fik opfyldt en drengedrøm om at optræde på Roskilde Festival, og de klarede opgaven med bravour.

På SPOT Festival tidligere i år blev der leveret masser af musik fra vores norske broderfolk, blandt andet i form af festrockerne Kakkmaddafakka fra Bergen. På deres halve times besøgstid gav de en god og livlig koncert, men de knurrede dog lidt over at skulle forlade publikum så hurtigt. Derfor benyttede nordmændene lejligheden til at henvise koncertgængerne i Aarhus til deres optræden senere på året på Roskilde Festival, hvor de lovede at blive længere på scenen. Dette løfte skulle holdes, da de gav koncert, bandets første nogensinde på festivalen, på Pavilion klokken 14.15 torsdag.

Så da klokken ramte den kvarte time over 14 tonede intet mindre end temaet fra fodboldens Champions League frem i en åbenlys markering af festivalens betydning for bandet, inden de seks norske gutter indtog scenen. Og hold da helt fast, hvor havde de glædet sig. De stormede scenen med en kolossal selvtillid og begejstring og svælgede allerede i de mange fremmødtes hyldest efter sølle to numre. Men de fortjente det. Bandet fra Bergen imponerede øjeblikkeligt med deres livlige og dejligt naive rock, som fra første færd skabte stor begejstring.

Med et særligt fremtrædende højdepunkt i form af fremførslen af instrumentale ”Heidelberg” holdt nordmændene liv i en stor fest med kun kortvarig slinger i valsen med to roligere, lidt ensformige numre lige i rap. Men da vi nærmede os en tredobling af koncertlængden fra SPOT Festival overraskede bandet med deres sidste udskejelser, som inkluderede et nærmest chokerende uventet cover af noget så plat som Haddaways 90’er hit ”What Is Love”. Men også det fungerede utroligt nok for Kakkmaddafakka, og så kunne de da passende modtage deres sidste, velfortjente hyldest til lyden af den ellers ikke særligt norske ”Money for Nothing” af Dire Straits, som satte et tilpas mindeværdigt punktum for en herlig koncert.

KAKKMADDAFAKKA, Roskilde Festival, Pavilion, RF16
Foto: Lasse Lagoni

Se hele det stemningsfyldte galleri fra koncerten HER

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Christoffer Fischer
Christoffer Fischer
Egentlig mest en filmnørd, men dog også musikelsker med hang til især rock, gerne af ældre dato, men også elektronisk musik og hiphop sniger sig ind i mine øregange.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Kakkmaddafakka spredte fest og glæde for alle og enhver på Pavilion i en magtdemonstration af energi og spilleglæde, som resulterede i en lækker koncertoplevelse.Kakkmaddafakka - Smittende spilleglæde fra skønne nordmænd