Havok – Rendyrket thrash med en duft af Slayer

Fredag havde vi en af “The Big Four” på Helviti, og nu var det tid til mere thrashmetal. Amerikanske Havok var kommet på besøg, og der var lagt i ovnen til en ordentlig omgang i selskab med de fire Colorado-drenge.

Eksplosioner i mine øregange. Det er nok den nemmeste måde, at beskrive lyden af Havok, som var kommet i godt selskab på Pandæmonium. Af en eller anden grund, så synes jeg at de suverænt sjoveste koncerter har foregået på denne lille scene i år, og om det er mig, der er blevet forvænt med de store navne som kommer på de andre scener, eller om jeg bare er blevet lidt træt af den renpolerede lyd, når bandet har eksisteret i lang tid og er slået igennem, så var det et dejligt møde med de fire gutter, som spillede en massiv omgang trashmetal, man ikke lige bliver færdig med på de små tre kvarter, der blev spillet.

Jeg kunne ikke helt placere lyden på de første to numre, men om det var gårsdagens indtag af alkohol eller jeg bare havde mistet hørelsen, så var der meget tydlige tråde at trække til Slayer. Da jeg fik hvisket det i øret af en kammerat, så var jeg da også straks helt med på det, og kom til at få gode mindelser fra sidste gang, jeg var i selskab med metalmastodonterne.

Helt så skarpe er Havok ikke, men det er nok også lidt voldsomt, at skulle blive sammenlignet med et af de allerbedste bands nogensinde. Der er fremragende takter i musikken og det suverænt bedste nummer til koncerten var den eminente “Give Me Liberty… Or Give Me Death”, som blev introduceret med en lang tale om frihed og hvordan vi skulle have lov til at gøre, hvad end vi måtte ønske, så længe det ikke gjorde andre ondt. Det var en fremragende konklusion, da det også var sidste nummer, men ellers var der en smule afstand mellem snapsene i et respektabelt sæt, der aldrig helt kom op at flyve. Faktisk var der ret meget snak, om David Sanchez’, sang og guitar, holdninger til verden, og jeg kan udmærket forstå at man kan ønske at bruge den platform til at uddybe sine holdninger, men det er da lidt paradoksalt, når vi står til en metalfest, der uden tvivl er blandt de mest hensynsfulde steder, jeg nogensinde har befundet mig, at der så skal komme en svada om frihed til at gøre som man vil. Det er jo netop dette som bliver udtrykt til Copenhell. Der er plads til lidt af hvert på Copenhell, og det er skønt at opleve det frisind, men engang imellem bliver man også lidt træt af at få tudet ørerne fulde af det, specielt når det ikke føles helt oprigtigt, i modsætning til Helhorse lidt tidligere på dagen.

Det udmattede korpus trængte dog også til en lille pause, og jeg fik fundet mig en god siddeplads i Asgaard, hvor musikken kunne høres, mens mine ben fik lov til at hvile en smule. Det var en fremragende ide, for det blev muligt, at slå lyttebøfferne ud for alvor, hvor det desværre blev tydeligt, at lyden var en smule for mudret til min smag. Jeg kan ikke sige med sikkerhed, om det var lydmanden, der var kommet på overarbejde, eller om det var sløset arbejde fra guitaristen, men de mange løb og riffs forsvandt en smule i den generelle støj; en mistanke jeg allerede havde fået fra min tidligere placering lige foran lydteltet og min hovedmistanke er rettet mod guitarerne. Det skæmmede mit indtryk af koncerten, og selvom det var dejligt at blive mødt med en ordentlig omgang trash, så var det også en smule letkøbt. Godkendt, men med plads til forbedring, så Copenhells største overraskelse blev ikke Havok og deres koncert på Pandæmonium.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Jonas Uri
Jonas Uri
Amatørmusiker og begejstret musiklytter gennem mere end 15 år. Hvis det har en rytme er jeg glad, hvis den er synkoperet, er jeg gladere. Spiller selv pop til rock. Hører rock til meget mørk metal. \m/

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Dejlig musik, som dog visse steder blev en smule mudret. Jeg er lidt i tvivl, om det var lydteltet, der ikke formåede at få helt rene toner ud til publikum, eller om guitarspillet var en smule sløset. Det var dog en lille smule generende for oplevelsen, og så blev det rarere at sidde i Vikingeland og drikke en øl i fred og ro, end at skulle stå oppe foran og prøve at leve sig helt ind i musikken, der ikke kom helt ud over scenekanten.Havok - Rendyrket thrash med en duft af Slayer