Lars & UHøRT – Protest og Poesi

Stort potentiale fra Lars & UHøRT mangler en smule for at forløses.

Startskuddet til Lars & UHøRTs nye album er en fremragende skrevet sang, hvor det mærkværdige og finurlige bliver beskrevet gennem en kærlighedssang med det noget triste budskab fra vores protagonist, at ingen vil have ham, at der ikke længere er noget håb for ham, men alligevel kaster han sig ud i nye situationer, hvor han kan komme galt afsted. Der er ingen forløsning for vores helt som slutter med et skibbrud, hvorfra ingen kan redde ham. Teksten og udtrykket i musikken er både lidt skævt, men samtidig også ganske genkendeligt, og den pop-inspirerede rundgang, der lægger bunden, får dette nummer til at fremstå som den suveræne glansperle på et desværre lidt forglemmeligt album. Det musikalske indtryk er ikke helt uhørt før, men det formår at ramme en tangent, der leder tankerne hen på den lange række af folk-musikere, der pryder vores musiktradition.

Helt lige så store roser er det dog svært at give til resten af albummet. Der skal ikke herske tvivl om at det er Lars Harboes vokal, som bærer mange af numrene, men det virker som om at der er gået lidt selvsving i backing-musikken, som får vokalen til at stå lidt for alene på et par af numrene. Der er dog adskillige lyspunkter undervejs, hvor der kan fremhæves I Regnbuens Skygge, i hvilken det jazzede indtryk, og ved at nummeret er markant underspillet, fremhæver en dejlig lille historie om skæve eksistenser. Det virker som om at der er klart mest på spil, når det er de stille observationer eller det indadskuende blik som stiller klart og de eftertænksomme betragtninger som udtrykker sig med et simpelt sprog, og nummeret Hva’ Med Mig med sin fortælling i barnehøjde om svigt og knuste drømme står stærkt sammen med Lev Nu, der er en opfordring til at turde forfølge ens drømme.

De politiske manifester som figurerer på SkRåT virker til sammenligning med de poetiske øjeblikke, som en smule flade og lidt fortabte, og det er ærgerligt at de ikke fuldender det potentiale, der uden tvivl er at finde i Lars & UHøRTs musikalske univers. Dog skal det siges, at De Autonomes Skyld, som var et mindre hit for en del år siden, står klart stærkere overfor numre som Revolution og Hvor Solen Ikke Skinner som begge er lidt for klicheagtige med stereotyper fra venstrefløjen. De Autonomes Skyld rammer lige ned i en underlig blanding af folk og punk, med sit riff, som kommer fra Rage Against the Machine, og den satiriske nerve rammes klokkerent på hovedet af sømmet. Med en linje som det gjorde så ondt i røven, da jeg satte mig ned/Det’ fordi jeg har fået en byld, og ganske rigtigt gættet, så er også dette de autonomes skyld, viser Lars Harboe i sin sangskrivning en ganske stor overhøjde og formår med simple ord og fraser at få videregivet et vanvittigt komplekst budskab, som oveni købet skal være humoristisk.

Synes jeg, at dette album er det bedste jeg har hørt? På ingen måde, men der er liv og sjæl i musikken, og den glæde som bliver formidlet gennem teksterne og musikken er smittende. Det er et meget ærligt projekt, hvilket er en af de største roser, som jeg er i stand til at give, og jeg ser frem til at opleve disse numre i den virkelige verden, hvor et velspillende orkester og et oplagt publikum kunne løfte en optræden op på et meget højt niveau.

Se videoen til Ingen Vil Ha’ Mig her:

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Jonas Uri
Jonas Uri
Amatørmusiker og begejstret musiklytter gennem mere end 15 år. Hvis det har en rytme er jeg glad, hvis den er synkoperet, er jeg gladere. Spiller selv pop til rock. Hører rock til meget mørk metal. \m/

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Lars & UHøRT har formået at lave et album med et sindssygt potentiale, dog er det en smule uforløst. Der mangler et stykke vej, førend dette potentiale bliver omdannet til et færdigt produkt, men det er bestemt værd at lytte til, og singlen "Ingen Vil Ha' Mig" bør komme i rotation på de store radiostationer.Lars & UHøRT - Protest og Poesi