The Cure – Et utroligt tålmodigt publikum

The Cure lukkede og slukkede Orange scene på Roskilde Festival med hitparade. Først skulle vi dog igennem musik for kendere i den bidende kulde.

Kl. 23.00 sharp træder The Cure ind på scenen med Robert Smith i front. Der er ok fyldt foran Orange Scene, på trods af tjansen som lukkenavn på en dag, der har været præget af blæst og regn. Bandet er nærmest en institution i sig selv og de eftertragtede pladser i den forreste er da også hurtigt røget hurtigt til de mange die hard fans.

For koldt – for ukendt

Koncerten sættes igang til Shake Dog Shake fra The Top. Hvad der følger er en række af numre der i høj grad appellerer til kendere af The Cures massive bagkatalog. Det skal der selvfølgelig også være plads til. I det her tilfælde er der dog tale om en afslutningskoncert på Roskilde Festivals ikoniske hovedscene, i bidende vind, og det virker som om en stor del af publikum kapitulerer og smutter. Vinden betyder også at lyden undervejs bliver kastet lidt rundt, men det er jo næsten ikke til at styre. Det er mere en konstatering af en ærgerlig omstændighed end en klage.

Smith og band spiller super fedt og der skrues gradvist op for intensiteten i koncerten, også understøttet af lysshowet. Teksterne fejler bestemt heller ikke noget. Men der er tale om et lidt indadvendt band, der stort set ikke siger et pip til publikum. Ligesom Smiths make-up og tøjvalg er der tale om mere mørke sange, end hvad der plejer at være til en afslutningen af Roskilde.

Endelig et klimaks

Det er først i de 7 ekstranumre at der endelig bliver lukket op for hitparaden med fx. Lullaby, Friday I’m in love og Boys don’t cry. Her vågner publikummet foran Orange op og det virker til at de endelig får det de kom for. Det ender i en omgang fællessang og hoppedans foran den Orange teltdug. Det er rent ud sagt pissefedt. Det er bare meget sent at der endelig kommer gang i den.

Dårligt tidspunkt

Måske man skulle have overvejet at lade Robyn og The Cure bytte plads. Det var nemlig lidt af en prøvelse for Roskilde Festivals gæster at holde sig i live til den lange og sene koncert på festivalens allersidste aften. På den positive side spillede de ikke et 3 timer langt set, som de ellers har haft for vane for tidligere på turen. Ikke fordi det var dårligt, men fordi at så er jeg ikke sikker på at der havde været meget publikum tilbage.

Alt i alt en utrolig velspillet koncert med de fleste af de numre vi alle var kommet for at skråle med på. Dog også med en meget stor og lidt sløv del, der caterede mest til de nørdede.

The Cure, Roskilde Festival, RF19
Foto: Thomas Rasmussen

Se også

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...

Gennemført disco extravaganza med Sophie Ellis-Bextor

Den 14. februar 2003 var den engelske sangerinde Sophie...

Tyler Childers gav Vega en magisk aften

På en støvet tirsdag aften i februar blev Store...

Laufey charmerede og fortryllede i Store Vega

Mens verden stod stille under pandemien, fandt islandske Laufey et publikum for hendes musik på TikTok. I aften er første gang hun spiller i Danmark, og spørgsmålet er: Kan Laufeys charmerende, moderne take på smooth bossanova jazzpop holde niveauet overfor et udsolgt Store Vega? Svaret: I dén grad!
spot_img
Anne Mette Bak
Anne Mette Bak
Elsker musik. Især live. Vild med alt fra elektronisk, til blues og over i fee' dø'. Og så er jeg tosset med Den Sorte Skole.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her