Navneløs – Synth-landskaber savner eksperimenter

Med et nedbarberet musikalsk udtryk og tilføjelsen af synthesizere, går Navneløs i en ny musikalske retning på bandets andet album Lava. Men den mere strømlignede lyd savner flere eksperimenterende momenter, der kan drille lytteren.

I 2014 albumdebuterede Navneløs med albummet Værk, hvor bandet eksperimenterede med både stryger- og blæseinstrumenter. Til album nummer to, har kvintetten ryddet ud i lydlandskabet, den orkestrale lyd er bibeholdt, men væk er orkesterinstrumenterne, og i stedet bliver der budt velkommen til synthesizere og sfæriske guitarer. Og den nye lyd sender nu anerkendende musikalske nik til The Cures orkestrale lyd og David Bowies synth-bårne instrumentalnumre fra Berlin-trilogien.

Dér, hvor den nye lyd fungerer bedst er på numre som Kig på mig, der med sin sløve trommerytme, sfæriske synth, og guitaren der bygger op til en næsten infernalsk afslutning, singleforløberen Bukseløs med sin næsten Kate Bush-agtige galoperende trommegang og ikke mindst Kalypso, der netop emmer af inspiration fra David Bowies 1970’er synth-lyd. Disse numre står som højdepunkter på Lava, her kommer synth-lyden virkelig til sin ret. Til gengæld rammer albummet sit lavpunkt på nummeret Lunt i svinget, der stikker ud som pladens mest intetsigende og kedelige nummer. Med en længde på kun 2.25 miutter virker nummeret nærmest som et intermezzo. Her er ingen underfundige synth-melodier eller lydeksperimenter, det er lige ud ad landevejen indie-rock, når det er mindst interessant.

Flere eksperimenter, tak

Og Navneløs skal passe på med at blive for strømlinet. Den nye syntetisk lyd er god, når den bliver foldet helt ud med store fyldige synth-flader, men når synthesizerne bare bliver et bagtæppe eller helt forsvinder, bliver musikken kedelig. I det hele taget vil det klæde Navneløs at give den mere gas med de musikalske eksperimenter, som de for eksempel gør på det på den fine skæring Forhindre tanke, hvor synthesizerne får selskab af en saxofon. Pludselig sker der noget nyt og uventet, og interessen er vakt på ny – mere af det.

Et mere avantgarde musikalske udtryk vil også klæde forsangerinde Lin Rosenbecks stemme. Lin synger med en fin naivistisk stemme, som minder lidt om sangerinde Henriette Sennenvaldts hviskende vokal fra gruppen Under Byen. Desværre har Lins vokal en tendens til at blive en anelse ensformig, og her vil en mere nuanceret lyd, som Under Byen har, være med til at løfte Lins vokal, så den ikke forsvinder i synth-fladerne, som den har en tendens til at gøre.

Navneløs lykkedes delvis med deres nye musikalske retning på bandets andet album Lava, hvor der er blevet luget ud i bandets orkestrale lyd og tilført synthesizere og sfæriske guitarer. Desværre savner albummet flere musikalske eksperimenter for at blive rigtigt interessant.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Navneløs lykkedes delvis med deres nye musikalske retning på bandets andet album Lava, hvor der er blevet luget ud i bandets orkestrale lyd og tilført synthesizere og sfæriske guitarer. Desværre savner albummet flere musikalske eksperimenter for at blive rigtigt interessant.Navneløs - Synth-landskaber savner eksperimenter