De franske metalstjerner fra Gojira var en af lørdagens absolutte højdepunkter på Copenhell, med deres meget særegne lyd, som er ganske vanskelig at beskrive nøjagtigt. Trommernes massive overfald på ens sanser, variationen i guitarlyden og den evigt pumpende bas gjorde Gojira til en helkropsoplevelse med en højt sat barre for de efterfølgende optrædender på en dag, hvor den danske metalfest skulle afsluttes med et brag.

Og det brag blev leveret på overbevisende manér, hvor solen som gemte sig bag bakken og mørkets snarlige frembrud kunne nærmest fornemmes, at være blevet fremmanet af de teknisk dygtige mørkemænd og deres fortryllende blanding af trash og dødsmetal.

Koncertens afslutning kan sammenlignes med at komme op til overfladen efter et langvarigt fridyk, hvor man knap havde bemærket at man var under vandet til at starte med. En renselse er en glimrende sammeligning og denne fornyelse er lige så ren, som musikken er tung og voldsom. Overraskende nok, så er der er en simpel poesi at finde i Gojiras brutale stil, og udtrykket man er efterladt med er meget efemerisk og næsten uhåndgribeligt. De franske metalrødder har formået at lave et projekt som er både flyvende og rock solid, en nærmest umulig balancegang, og der er fornyelse i deres lyd, som blev tydeligt markeret på “L’enfant Sauvage”, titelnummeret fra deres seneste plade, som var en utrolig rejse gennem Gojiras og sangskriver Joseph Duplantiers indre univers.

Sidste gang Gojira besøgte Danmark var det i selskab med Mastodon, Slayer, Metallica og Ghost, hvor sidstnævnte også var at finde på listen over gæstende bands til Copenhell i år. Denne gang, tronede Gojira over den hårde metal, og det er svært at finde på et band, som er mere seværdigt, hvis man er begejstret for teknisk, velspillet og nådesløs metal.

Se Sebastian Dammarks fede billeder fra Copenhell 2015 HER