Malte Ebert synger så selv Djævlen bliver rørt

Hvis man søndag aften var taget i Det Kongelige Teater for at se en klassisk koncert, så var man gået galt i byen. For det var slet ikke dét, som Danmarks nationalscene lagde skrå gulvbrædder til. Til gengæld kunne publikum opleve en kamp mellem Malte Ebert og Gulddreng, Gud og Djævlen – Mellem Himmel og Jord.

Lad mig sætte scenen. Du ankommer til Det Kongelige Teater. Danmarks Nationalscene der siden 1748 har lagt brædder til det største inden for klassisk kultur – både teater, ballet, opera og orkester. Flere store kunstnere har desuden igennem tiden spillet smukke, intime koncerter på denne historiske scene med overdådige loftsmalerier, røde velourbeklædte stole og forgyldt interiør. På scenen er der en stor, hvid trappe, et hvidt klaver og noget der ligner et hvidt barmøbel med to tilhørende højstole.

Så du har en idé om, hvad du skal opleve – og så starter det hele lidt tragikomisk.

Ud på scenen kommer Malte Ebert gående i et flænset jakkesæt med beskeden til publikum om, at han er død, kørt ned af en bus, og han derfor ikke helt er sikker på, hvordan den her koncert kommer til at foregå. Når man ikke tror, det kan blive meget mere mærkværdig, så afbrydes han af en stemme, som viser sig at være gud. En skaldet, hvid mand med langt skæg, hvidt linen tøj, stærk Fynsk accent og Birkenstock sandaler.

LÆS OGSÅ: MALTE EBERT PÅ SMUKFEST

Malte Ebert, 300423, Det Kongelige Teater
Foto: Daniel Nielsen

Passer ikke ind i en boks

For der er ikke tale om en klassisk koncert, hvor man ser Malte Ebert midt på scenen med en akustisk guitar og en hit kavalkade. Nej, der er tale om et opgør mellem hans fortid med den excentriske Gulddreng og den nutidige, folkekære Malte Ebert. Alt sammen leveret i et format der bedst kan beskrives som lige dele teater, comedy og koncert.

I selskab med først Gud og så senere Djævlen, hans advokat samt Jesus, synger Malte Ebert sig igennem hans efterhånden noget blandet bagkatalog af sange, alt imens en historie om tilgivelse og ulykkelig kærlighed udfolder sig.

’Kun Med Dig’ leveres skarpt, efterfulgt af korte uddrag af Gulddrengs hit-serie ’Utro’ og ’Censor’, hvorfra Malte Ebert efter at have underskrevet kontrakt med Djævlens advokat giver sig ud i ’Slemme Piger’.

Malte Ebert, 300423, Det Kongelige Teater
Foto: Daniel Nielsen

ANDEN AKT

Efter en pause som i et ægte teaterstykke, hvor pausemusikken alle faldt ind under tematikken helvede eller himmelen, starter 2. akt med en nedtonet udgave af ’Se Mig Nu’, der trods den friske lyrik matcher Malte-universet godt. Herefter bliver publikum med ’Julehjertets Hemmelighed’ mindet om, at Vejle-drengen med den dragende klang og charme, nok er en af de eneste, der kan slippe afsted med at spille en julesang i april, for efterfølgende at følge den op med endnu en Gulddreng sang –  denne gang ’Ensom’ i en Jesus-edition.

’Hader Det’ var koncertens næste sang og samtidig sidste single på Maltes Eberts diskografi. Lyden er poppet og melodien fængende – og Malte Ebert er dansende på trappen med bløde hoftebevægelser og arme, der i ømhed rækker ud for at favne hele teaterets publikum.

Ser man bort for Poul-Krebs-musesangs-fandangoen, som må ses som et komisk indslag og et understregning af, hvordan Malte Ebert kan flette et fængende tekstunivers ud af de fleste endda komiske situationer, så gik stykket hurtigt videre. ’Kalde dem for du’ var næste sang, og som en stjernehimmel havde alle fundet deres mobiler-lommelygter frem, og svajet dem over deres hoveder. Fra parket til galleri var ingen i tvivl om det talent, som Malte Ebert besidder både i form af sangskrivning, men ikke mindst også stemme.

Malte Ebert, 300423, Det Kongelige Teater
Foto: Daniel Nielsen

Kunst, kultur, koncert

Og om end man stadig ikke ved, hvad Malte mon lavede med Remee den 16. juli 2018 kl. 03:55 på Søpavillonens badeværelse, så står det klart, at Malte Ebert ikke længere ønsker at skulle vælge til og fra mellem hans autentiske Malte og den ekstravagante Gulddreng persona – eller hvert fald ikke sangkataloget.

Lige nu kan man se Gulddrengs outfit på Nationalmuseet, så det er nok meget passende, at vi ser Malte Ebert på Det Kongelige Teater, hvor levende kunst og kultur opleves. Malte er ikke færdig, og hans omfavnelse med den igen-igen-igen genopstående Gulddreng viser, at han også her har sluttet fred.

Det er svært at skulle skrive om en koncert, der er mindst lige så meget teater samt komedieshow. Det kan ikke gøres inden for de almindelige rammer. Havde det været anskuet som ren koncert, så havde det været rodet – og som rent teater for tyndt.

Malte Ebert, 300423, Det Kongelige Teater
Foto: Daniel Nielsen

Latter og talent

Men i det sammensurium, der var det komiske, selvironiske Malte Ebert-univers med en balance af talentfuld sangskrivning, humør og ikke mindst charme. Mod koncertens afslutning blev et uddrag af ’Ked Af Det’ efterfulgt af ’Måske Til Næste År’ spillet. Noget der måske indkapsler hele oplevelsen meget godt. Det var ægte, ærligt og selvom det hele var pakket ind i humor og en passende portion selvironi blev det ikke for prætentiøs.

Til toneren af Helvedes Engle, det interimistiske nye band mellem Djævlen, hans advokat, Gud, Jesus og Malte, blev den humoristiske musical afsluttet med ’Hvor Blev Du Af?’ og ’Model’, der afsluttede med en omfavnelse mellem Malte Ebert og Gulddreng.

Malte Ebert kan underholde som helhjertet entertainer uden Gulddrengs pelsjakke og selvoptagethed, for han synger så selv Djævlen bliver rørt og får hele Danmark til at blive fortryllet – og dét gjorde han også søndag aften, hvor han med latter og talent tog Det Kongelige Teater på en rejse Mellem Himmel og Jord.

VIL DU SE FLERE BILLEDER FRA MALTE EBERT I DET KONGELIGE TEATER KAN DU KLIKKE LIGE HER

Malte Ebert, 300423, Det Kongelige Teater
Foto: Daniel Nielsen

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her