Sabaton i Royal Arena: Vi var alle soldater for en aften

Koncerten med Sabaton i Royal Arena var en ildspyende og varm aften, hvor musikken og krig gik hånd i hånd.

Tillad mig, at tage dig med på en musikalsk rejse. En rejse fyldt med tungt trommespil, rasende guitarer, hylende vokaler, pigtråd og flammer nok til flere år.

Tænk på, at du befinder dig midt i en slagmark, omringet af kampudrustninger og våben. Lyden af kanonild og sværdkamp er overvældende, men lige pludselig brager musikken igennem. Sabaton har indtaget scenen, og pludselig står du i Royal Arena.

Med deres episke lyd og fængende tekster førte Sabaton Royal Arena på en tur gennem begivenhederne i krigene. Man hørte slagene, som om, at man var der selv, og når Joakim Brodén’s stemme strømmede ud af højtalerne, følte man sig pludselig som en kriger klar til at kæmpe for sejr.

LÆS OGSÅ: SABATON I VEGA

Sabatron, Royal Arena, 300430
Foto: Martin Kleisberg

Krigmark med sandsække

Krigen startede med ”Ghost Division” fra 2010-albummet ’The Art of War’, hvor bandets fem medlemmer kom løbende ind på scenen til modtagelse af soldater med knyttede næver i vejret. Det svenske band var kommet for at sejre.

De forsøgte at sætte ild til hele slagmarken med “Into the Fire” og forsøgte at overvinde fjenden med dybtgående poesi fra “Stormtroopers”, hvor teksten ‘Strike at zero hour // With overwhelming firepower // They’re fueled by the fear in their enemies eyes’ fik soldaterne i Royal Arena til at skrige endnu højere

Krigsmarken var til aftenens slag udklædt med sandsække, en stor tank, over 20 ildkanoer og to bunker-lignende bygninger. Særlig imponerende var den under Motörhead-coveret “1916” og “Soldier of Heaven”, hvor falsk sne dalede ned fra loftet.

Sabatron, Royal Arena, 300430
Foto: Martin Kleisberg

Krigshistorie og episk lyd

I halvanden time svingede koncerten op og ned i niveau, men ved “Father” var niveauet tårnhøjt. Alle vokaler sad lige i skabet, og visuelt var scenen badet i røg, og det kolossale bagtæppe blev brugt fornuftigt med forskellige effekter, som gav hele koncerten lidt ekstra dybde. Vokalerne svigtede lidt i starten af “Christmas Truce”, men Brodén kom godt igen mod sangens slutning.

Det virkede som om, at bandet brugte aftenens første 15 numre til at varme op til de tre sidste. Vokalerne på “Primo Victoria”, “Swedish Pagans” og megahittet “To Hell and Back” var fænomenale.

Da de sidste toner af “To Hell and Back” bragede igennem Royal Arena, følte man sig som en veteran, der netop havde overlevet en blodig kamp. Sabaton havde ført os igennem slagmarkerne med en blanding af episk lyd, dybtgående poesi og visuelt imponerende scenografi, og vi havde ikke været klar til at kapitulere.

Men som enhver krigshistorie, måtte også denne ende, og kvintetten trådte tilbage fra scenen, mens flammerne stadig dansede bag dem som en hyldest til de faldne. Som om de var en del af et stort militærtog, forlod de os tilbage i Royal Arena, udmattede, men samtidig berusede af den musikalske krigsførelse, vi havde oplevet.

Vi var blevet Sabatons soldater for en aften, og selvom krigen var slut, ville minderne om denne musikalske kamp på slagmarken forblive hos os for evigt.

Vil du se flere af Martins billeder fra Sabaton-koncerten, så kan du klikke lige HER!

Sabatron, Royal Arena, 300430
Foto: Martin Kleisberg

Setlist

  1. Ghost Division
  2. Bismarck
  3. The Last Stand
  4. Into the Fire
  5. Carolus Rex
  6. Winged Hussars
  7. Sarajevo
  8. Stormtroopers
  9. 1916 (Motörhead cover)
  10. Soldier of Heaven
  11. Dreadnought
  12. The Red Baron
  13. Father
  14. The Attack of the Dead Men
  15. Christmas Truce

  1. Primo Victoria
  2. Swedish Pagans
  3. To Hell and Back

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Nicolaj Sveiger
Nicolaj Sveiger
En mand som er opvokset i det vestjyske, men nu bosat i København. Har en forkærlighed for pop, en guilty pleasure i rock og en generel og evig voksende interesse i alt med en rytme.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her