Hjalmer viste klassen på hjemmebanen

Odenseansk-fødte Hjalmer indtog fødebyen og teltscenen på Tinderbox med en formidabel energi og præstation. Den samme energi manglede publikum dog.

I ly af Tessas bombende bas fra Blæstegnen på Tinderbox’ store scene, spillede Danmarks pop-troubadour nummer ét, Hjalmer, på den lidt mindre, men markant mere intense teltscene, der ligger et ølkast fra den store scene.

Og lad mig starte med at komme med en indrømmelse – ja ‘indrømmelse’, det lyder egentlig negativt, men det er det bestemt ikke. Hjalmer – med efternavnet Larsen – er knuselskelig og en fremragende sanger/sangskriver.

Det kommer ikke mindst til udtryk på den forholdsvist nye hitsingle ‘Kommer Tilbage’, som var Hjalmers åbningssang til koncerten på Tinderbox. Mens sangen har fået godt fat i Statsradiofoniens playlister og streamingtjenesterne, så havde live-publikummet i Odense dog ikke samme entusiasme omkring åbningsnummeret – desværre. Armene var langs hofterne – hofter, der heller ikke vrikkede alt for meget. 

Nuvel, betragtet på afstand.

Det er en stor ørehænger, og Hjalmer kunne måske med god succes placere nummeret lidt længere på sætlisten til de kommende koncerter i det danske sommerland. Publikum skulle nok lige i gang.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

Hjalmer, Tinderbox, 230622
Foto: Malthe Roland

Så kom crowdet med 

“Spil noget vi kender”. Jo, du har nok en ven, onkel eller anden bekendt, der har fyret den sætning af i festligt lag på et eller andet tidspunkt. Men lige denne tidlige aftentime gav den sætning nok fint mening. 

Da Hjalmer spillede ud med et af sit større hits, ‘Hvis Du Går’, så kunne en godt fyldt teltscene godt være med på noderne – eller i hvert fald på sangteksterne. Der var dømt Fællessang – ikke på DR1 – men på festival i Odense, da Hjalmer med en særdeles veloplagt band sammen med teltet gjorde opmærksom på, at hvis du går – så er det godt nok også din egen skyld. Pludselig var der såmænd fest i det lille telt i Tusindårsskoven i Odense.

Festen fik sig dog en pause, da Hjalmer gik i cover-mode midtvejs. Først fik vi en tur tilbage til 80’erne og Dieters Lieders klassiker, ‘Dig og Mig’, der i Hjalmers version er i en lidt mere afslappet udgave end originalen. Siden kom også et medley af hvad Simon Kvamm og Peter Sommer tidligere har præsteret. Det var også som om, det ikke helt fangede publikum denne juni-aften – i hvert fald ikke i Hjalmers udgave.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

Hjalmer, Tinderbox, 230622
Foto: Malthe Roland

Sikke en (smuk) ballade

Midt i cover-’festen’ gjorde Hjalmer en genistreg: Han spillede det der, erklæret af spillemanden selv, er den bedste sang på hans nye album. Jeg er tilbøjelig til at give ham ret.  

Sangen ‘Alt Bliver Bedre’ indkapsler en periode af sangerens liv, der har været svær at komme igennem, og han sang den med en inderlighed, som kunne give selv den mest mentalt hærdede tårer i øjenkrogen. Lige der var stilhed fra publikum helt okay.

Siden kom også ørehængeren ‘Kom Sommer’ i højtaleren. Igen en forholdsvis ny sang, hvor hovedpersonen må have givet inspiration til fodboldklubben OBs fans. Til sidst blev ordene ‘Kom Sommer’ ændret til ‘Altid fra, Altid fra, Altid fra Odense’. 

Et skud ud til lokalpatriotismen fra en mand, der aldrig har glemt, hvor han kommer fra. Aftenens koncert var en sejr for Hjalmer. En sejr for kærlighed til Odense. Sejren kunne dog have været større, hvis publikum også var med – i hvert fald i længere tid, end hvad de var i aften. 

Godt gået, Hjalmer Larsen!

 

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her