Parquet Courts mistede publikum med livejam

New Yorker bandet Parquet Courts leverede en støjet men god koncert på Roskilde Festival, der dog mistede pusten igennem alt for lange numre med lavt tempo.

Parquet Courts lagde ud med et “happy fourth of july!” og en lettere smadret version af den amerikanske nationalsang. Det virkede som om en del af publikummet først genkendte nummeret henmod slutningen. Derefter fik bandet hurtigt sat igang i deres garage/punk rockede set. Hovederne under Avalons regnbeskyttende teltdug begyndte at boppe med.

Sangene havde live et noget mere støjet udtryk end hvad der kan findes på bandets mere tighte indspilninger. Det er normaltvis ikke dårligt men i det her tilfælde gik det lidt ud over numrene. Deriblandt det fantastiske nummer Dust (Hvem kender ikke til at støv altid formår at snige sig ind?).

Op og ned i gear

De efterfølgende numre mistede Parquet Courts momentum, ved at gå gradvis ned i tempo og op i smadder. Man begyndte som publikum at tvivle på, om der ville komme gang i festen igen.

Festen blev kickstartet, da de boppende hoveder blev vækket til Wide Awake. Det var også her percussionisten joinede gruppen og tilførte en god andel koklokke. Der blev også indtroduceret en fløjte, som skulle vise sig at blive fast beboer i resten af settet. – Til et punkt hvor man blev i tvivl om de ønskede at starte en sambafest på Avalon.

Tempoet blev holdt højt i de efterfølgende numre blandt andet til One Man No City. Her fungerede Parquet Courts rockfest. Desværre holdt det ikke til enden som bestod af 5 minutters smadderlyd. Bandet havde en time og stærke plader bag sig. Det undrer derfor hvorfor, der blev brugt så lang tid på tomgang. Man kunne fx. godt have ønsket numre som Berlin Got Blurry og Football. Lyden drillede i øvrigt også flere gange, med pibelyde som resultat.

Der var gode momenter i settet. Det var bare som om Parquet Courts blev forpustet undervejs og aldrig rigtig kom op i gear igen. Det endte derfor med en lidt flad fornemmelse, da koncerten sluttede efter en lang gang støjimprovisation.

Parquet Courts, Roskilde Festival, RF19, Avalon
Foto: Robert Hendel

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Anne Mette Bak
Anne Mette Bak
Elsker musik. Især live. Vild med alt fra elektronisk, til blues og over i fee' dø'. Og så er jeg tosset med Den Sorte Skole.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her