Roskilde Festival 2017: Jeg er okay, mor!

2017 blev året, hvor mit Roskilde cherry blev poppet. Jeg tror, min mor var lidt nervøs ved tanken. Ikke desto mindre har Roskilde sandsynligvis anskaffet sig en ny, trofast gæst. 

Med undtagelse af et enkelt år har jeg, siden jeg var 14-15 år, nærmest rituelt troppet op i Bøgeskoven i Skanderborg med telt, luftmadras og et par kasser techno-øl. Jeg elsker festivaler. Jeg elsker musik. Jeg elsker at spille ølbowling med folk, jeg ikke kender. Og nok aldrig møder igen. Jeg elsker alt det ved festivaler, der får mig til at glemme at tjekke min mobil og bare lige i en uges tid glemme, at der findes en verden ”uden for” vores fælles fest-boble.

Det tog dog alligevel en del års tilløb, inden jeg fik nosset mig sammen til at komme afsted til Roskilde Festival. På trods af ihærdigt plageri fra mine venner, var jeg ret overbevist om, at Roskilde var lige en tand for primitiv til mig. Man har jo hørt historier om overfyldte toiletter, mudrede og/eller oversvømmede telte, syndfloder af stoffer og et niveau af kampdruk, der nok overgik de noget mere børnevenlige festivaler, jeg plejer at befinde mig på.

Det var da også med en vis ængstelighed jeg drog mod Roskilde. Især med DMI’s dommedagsprofetier hængende over hovedet. At bo i mudder bekommer  mig ikke så godt. Det viser sig dog, at mange af mine bange anelser absolut blevet gjort til skamme. På Roskilde eksisterer lige så meget samhørighed og tolerance som på andre festivaler. Nok mere faktisk. Her må folk godt være klamme og bade i mudder og løbe om kap i deres birthday suit og holde basfest i 22 ud af døgnets 24 timer. Faktisk bliver de fleste hyldet for det.

De få idioter og alle de andre

Selvfølgelig vil der altid være idioter, der gerne vil ødelægge det for os andre. Det er dog min klare overbevisning, at ni ud og ti Roskilde-gæster er der for festens skyld. For samhørighedens skyld. For mindernes skyld. Og okay, så er vi måske ikke altid enige om, hvornår festen bør slutte. Jeg har rundet 25, og jeg kan ikke være med til dakke-dak-fest til klokken 6 længere. Men i sidste ende er folk gode til at passe på hinanden. Uanset om man mosher på Arena. Eller er løbet tør for shots i koncert-køen. Eller ikke kan finde en plads til sit telt. For alle er nok i bund og grund interesseret i, at alle får den bedste festival som muligt. Og det kræver en fælles indsats, som jeg må indrømme, jeg var overrasket over at se i så udbredt grad på festivalen.

Så her et par dage efter min Roskilde-debut, hvor indtrykkene er ved at være fordøjet, vil jeg godt mane til besindighed i curlingklubben. The kids are alright. Jeg klarede den, mor. Vi ses næste år, Roskilde.

Roskilde Festival
Foto: Robert Hendel

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Cecilie Dollerup Ertmann
Cecilie Dollerup Ertmann
Selvudnævnt popsvin med stor forkærlighed for Beyoncé og Lady Gaga. Synger i badet men kun på amatørbasis.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her