Dør nr. 13 – Energisk åbningskoncert

Som de allerførste af kandidaterne til KarriereKanonen i år skulle Dør nr. 13 indtage scenen på Radar under SPOT Festivalen. Dermed var de tildelt en stor ære, men der lå samtidigt også et vist pres på det københavnske band.

Klokken var blevet lidt over 16, da P3s Nicholas Kawamura præsenterede bandet for et beskedent publikum, der dog måske var decimeret af, at festivalens udprintede program fejlagtigt meddelte, at sekstetten først skulle gå på 16.50. Kawamura dvælede selv ved bandets kategorisering, som han ikke helt ville kalde for hverken syrerock eller psych rock, så han citerede bandets egen beskrivelse af musikken ”som en B-films horrorversion af et østtysk schlagerorkester”.

Efter dén præsentation gjaldt det for Dør nr. 13 om at få vist publikum, hvad der blev ment, og det fik de gjort ved effektivt og uden nonsens at fyre de første to numre af lige i rap uden at henvende sig mærkbart til et lidt tilbagetrukkent publikum. Dermed fik de med det samme rystet prædikatet syrerock af sig, da der ikke var mange psykedeliske tendenser at finde i musikken, der i stedet lå i den tungere ende med præg af garagerock. I de dansksprogede tekster nærmede vi os dog lidt af de syrede tendenser, og de blev også stærkt indprentede takket være en intens og energisk levering fra frontmand Lasse Storm.

Men det var faktisk også koncertens største problem, at bandet ikke eksperimenterede mere og gav mere fra repertoiret, som ikke uden grund har gjort, at ord som ”syrerock” har været anvendt om bandet. I stedet koncentrerede bandet sig udelukkende om at høvle den ene energibombe af en rocksang af efter den anden, som, trods stærke numre som ”E45”, blev en smule ensformigt. Sangene var stærkt leverede, ingen tvivl om dét, men man kunne godt savne en smule variation fra et band, der ellers ikke normalt er lette at placere i en enkelt kasse.

Se Sebastians billeder fra koncerten HER

Dør nr. 13, Radar
Foto: Sebastian Dammark

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Christoffer Fischer
Christoffer Fischer
Egentlig mest en filmnørd, men dog også musikelsker med hang til især rock, gerne af ældre dato, men også elektronisk musik og hiphop sniger sig ind i mine øregange.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Alt i alt en god koncert fra et energisk band, der leverede varen i form af tung, dansksproget rock. Dog savnede man en smule variation fra bandet, der måske var for fokuserede på at blæse folk bagover i stedet for at give dem en helstøbt koncertoplevelse.Dør nr. 13 - Energisk åbningskoncert