Strange Weather

Strange Weather: “Jeg lover jer ti tusind hemmeligheder”

En kompromisløs, elektronisk udgivelse er opstået på Blæs Bukkis nye pladeselskab.

To år har det taget for den elektroniske plade Big Sleep at blive til. Udgivelsen som den danske kunstner Strange Weather står bag, er ikke nødvendigvis den mest letfordøjelige. Men hvis man giver den en chance og er åben, så kan den eftersigende noget helt andet, fortæller Jesper Christiansen, der står bag musikken:

– Det er er ret poetisk univers synes jeg, hvor der er nogle rammer, der giver mulighed for at danne nogle slutninger selv. Jeg synes, det er vigtigt ikke at pensle tingene alt for meget ud, forklarer han.

Det drømmende projekt Big Sleep præsenterer den elektroniske genre i noget, der minder om en rejse gennem tid og sted, årstider og landskaber og der er rig mulighed for at fordybe sig i numre som Mississippi og Found, der er ovre i den eksperimenterende del af den elektroniske genre.

– Det er ikke sådan noget hippiemusik, der bare handler om at flippe. Det skal bare få folk til at føle noget. Der er en masse poesi og kærlighed i det, som jeg tror folk kan opleve på deres egen måde, og ellers kan de måske mærke noget helt tredje, fortæller Jesper Christiansen, der har fået Big Sleep mastereret af Noel Sommerville. En producer, der har arbejdet med den elektroniske legende Autechre – en af Jesper Christiansens store inspirationskilder.

Musik som vare

Med Big Sleep fik Jesper Christiansen en blåstempling af den efterhånden ret etablerede rapper Blæs Bukki, der så en stor kvalitet i den kompromisløse musik. Big Sleep blev født på Blæs Bukkis nye pladselskab Doktor Robot Musik og det betyder ikke så meget om den kan trække de store penge hjem, fortæller Lasse Bavngaard (Blæs Bukki, red.):

– Jeg synes egentlig, at vi har vænnet os alt for meget til, at musik bare er underholdning. Og det er rigtig meget dén vinkel, folk lægger på musik, det er ren underholdning og det skal bare køre, siger Lasse Bavngaard, der ellers ikke tidligere har arbejdet så meget med elektronisk musik:

– Det er vigtigt at tage en chance. Det er det allervigtigste. Nu har jeg lavet forskellige ting med forskellige pladeselskaber, så jeg ved hvordan pladeselskaber arbejder normalt. Og de gør jo et fantastisk stykke arbejde, som jeg ikke ved så meget om endnu, men jeg synes, det er vigtigt at tro på sin smag og så stole på, at projektet når i mål. Hvis man tager en chance, kommer der også nogle overraskelser.
Og Jesper Christiansen er enig i, at det ikke skal være penge, der dominerer i kunsten:

– Der må rigtig gerne være flere lag i det. Men man kan sige, at jeg er enig i, hvad Lasse (Bavngaard, red.) siger, for jeg synes musikken tit bliver uambitiøs. Inden for andre kunstformer er det ikke altid sådan. Folk er jo helt vilde med at tage på Louisiana og se på abstrakt kunst. Med musik er der fire taktslag og hvis folk ikke kan lide det med det samme, så slukker de for den. Der er nogle kvaliteter i at udtrykke sig mere subtilt, som man går glip af ved den fremgangsmåde. Når man laver musik som en vare, så er man i processen meget bevidst om omsætningsværdien, altså om man kan sælge pladen. Det, synes jeg, er helt forfærdeligt og deprimerende, forklarer Jesper Christiansen.

Stol på kunsten

Selvom Jesper Christiansen ikke har lavet en plade med rene ørehængere, så mener han, at man skal give sig tid til at lytte og få et personligt forhold til musikken. Så vil man opleve andre kvaliteter, end at få en sang på hjernen:

– Musikken er meget personlig et eller andet sted, men det kan godt være, at folk får en anden refleksion fra det og det synes jeg er meget cool. Der er præg af en del ensomhed i musikken, det ligger også i mange af titlerne. Det er jo en naturlig afspejling af arbejdsprocessen. Man kan nok kalde det introvert, altså den måtte da gerne have solgt lidt bedre end den gør nu. Men det er jo en konsekvens af at lave sådan en plade, forklarer Jesper Christiansen, der tilføjer, at han ikke havde lytteren i hovedet, da han lavede musikken. Til gengæld har han sørget for, at den modige og nysgerrige lytter får god kvalitet i ørerne:

– Man skal stole lidt på det. Det er ikke et mikrosekund på den plade, der er tilfældigt, så stol på, at jeg har lavet noget til jer, der er superfedt. Ting som er mærkelige er ikke altid gode. Eller mangel på logik er jo ikke nogen kvalitet. Men, der er kvalitet og eftertanke på pladen. Selv hvis man ikke bliver taget ved hånden lige med det samme, og jeg tror, det er langtidsholdbart af den grund. Der er ti tusind hemmeligheder på pladen, smiler Jesper Christiansen.

Om Jesper Christiansen

Alder: 40. (Lasse Bavngaard: – Har du sagt det til nogen før? Nogle gange finder man lige ud af, hvor mærkeligt det lyder, når man siger det til folk.)

Favoritmusik: – Autechre. En kæmpe ledestjerne. Men det kunne også være Miles Davis.

Største inspiration: – Følelser. Mine sanser er ret godt åbne, så jeg får meget inspiration ind.

Sidste musiknummer du hørte: The Smiths ’There Is A Light That Never Goes Out’. Mega smuk melankoli i det der 80’er, new romance udtryk, som bare er dejligt.

Hvad er modstykket til ’Big Sleep’: Sådan noget 1 til 1. Edm. Det er bare forskellige formål de to elektroniske genrer har.

Du kan høre og købe albummet ‘Big Sleep’ HER