Den karismatiske hiphop-kvintet CHEFF Records satte festen igang på Smukfest

10’ernes legendariske hiphop-kollektiv Cheff Records lagde onsdag Stjernescenen ned i en euforisk dansefest og fik endnu engang cementeret, at de ikke blot var, men er legender – og at de, 10 år efter deres indtræden på den danske musikscene, stadig formår at fyre op for en solid fest. 

Allerede før den karismatiske kvintet bestående af Kidd, Klumben, TopGunn og Eloq gik på scenen, stod det klart, at Stjernescenen om få øjeblikke ville blive forvandlet til et stort dansegulv. Der var fyldt godt op foran scenen, og selv om der endnu ikke var en lyd at høre fra scenen, blev flere af de velkendte hits sunget af det ventede publikum. Forventningerne var unægteligt høje, men Cheff Records leverede.

Fællessang fra start til slut

Da Cheff Records træder ind på scenen, er det til lyden af øredøvende jubel fra publikum, som øjeblikkeligt brød ud i fællessang, da kvintetten, ført an af Kidd, åbner showet med deres første hit – og første sang – Kysset med Jamel. Sangen leveres overlegent, mens de fire rappere skiftevis spurter rundt på scenen og det gigantiske podie, hvor Eloq havde sin DJ-pult.

Kysset med Jamel, der startede karrieren for Cheff Records, satte barren for resten af koncerten, der fungerede som een lang kavalkade af hits, og hverken jubel eller fællessang stoppede før kvintetten havde forladt scenen.

Efter Kidd var det Klumben der tog over, da hans Kriminel blev introduceret til lydoptagelsen af en politmand, der siger “det skal lukkes ned det her”, sandsynligvis til en reference om den Nørrebro-koncert, der i begyndelsen af gruppens karriere blev lukket ned fordi det simpelthen blev for vildt. Cheff Records var da også en af dem, der måtte få deres koncert i Tivoli aflyst, fordi det frygtedes, at det også der ville gå for vildt for sig. En koncert, der i stedet blev flyttet til Stagebox på Refshaleøen – og som i øvrigt fik fremragende anmeldelser.

Foto: Flemming Ege

Og der er måske noget om det, for selv om Kidd, Klumben, TopGunn og Eloqs hits har 10 år på bagen, formår gruppen stadig at skabe en solid dansefest og pladsen foran Stjernescenen kan meget vel være blevet et par cm dybere efter deres show.

Efter Klumbens Kriminel overtog TopGunn rampelyset, da han leverede sit hit Tilbud, som satte skub i dansetrinnene, og et fællesskrål på “du har en kæmpe røv”, der var så højt, at det måtte kunne høres ovre på Bøgescenerne, hvor Folkeklubben spillede.

Hitmagerne havde publikum i deres hule hånd

Hitparaden fortsatte, og efter en halv times tid spøger TopGunn publikum om de “skal holde en fucking fest eller hvad?” og proklamerer ironisk, at han “ikke tror, de har flere hits”, hvorefter Kidd fyrer op for et af sin seneste numre Bare Dans, som får flere fra publikum til at smide trøjerne, for så at svinge dem vildt i luften mens de danser løs.

Sådan fortsatte det, til kvintetten taknemmeligt forlod scenen, efter de både havde været forbi dancehall, hiphop, rap og det mere elektroniske som især Klumben er kendt for, og som TopGunn meget passende præsenterede ved at råbe “nu laver vi det her lort om til en fucking natklub, Skanderborg! Gider i ikke synge med på det?”

Det gad de, og det gjorde det. Fra start til slut.

Foto: Flemming Ege

Kidd, Klumben, TopGunn og Eloq havde publikum i deres hule hånd fra det sekund, de trådte ind på scenen, og de fire karismatiske musikere viste, at de formår at mestre den kunst det er, at spille som en kvintet, hvor de enkelte kunstnere har hver deres til tider ret forskelligartede hits. De fire formåede at give hinanden plads, mens de på samme tid komplimenterende hinanden undervejs som rampelyset skiftede, som man for eksempel så da Klumben, Topgunn og især Eloq svang hofterne under Kidds Boungiorno.

Cheff Records optrådte med en overbevisende spilleglæde, og en ekstrem energi og karisma, der viser, at de, på trods af alderen på deres hits, stadig er blandt de bedste til at holde en fest.

Foto: Flemming Ege

Se hele galleriet HER

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her