a-ha i Royal Arena: En rejse tilbage i tiden

Det er 37 år siden, at det første a-ha album ”Hunting High and Low” udkom. 

Og skulle man have glemt det, så er det på dét album, at den verdenskendte sang ”Take On Me” er fra.

Ja, du kender den godt.

For at fejre udgivelsen af singlen og albummet er de tre nordmænd draget på tourné, hvor omdrejningspunktet er debutalbummet. Fredag aften spillede de begavede musikere en todelt koncert, hvor anden del handlede om debutalbummet ”Hunting High and Low”, og første del handlede om nye og ældre sange fra deres massive og imponerende bagkatalog.

De første 45 minutter bød blandt andet på to nye sange, ”Forest for the Trees” og ”You Have What It Takes”, fra deres kommende koncertfilm True North. På en massiv bagskærm blev forskellige visualiseringer og videoer fremvist med tilknytninger til sangene. I de første minutter af koncerten blev ”Sycamore Leaves” og ”Crying in the Rain” fra 1990-albummet East of the Sun, West of the Moon spillet. Begge steder oplevede jeg lyden til tider skrattende, og Morten Harkets vokal var en smule sløv. Han lød næsten træt.

Dog var det helt omvendt på ”The Swing of Things”, hvor både lyden og vokalen var fuldstændig i kontrol. Det hele virkede overbevisende, og det var som om, at tiden var skruet tilbage til dengang, at de var 30 år gammel. Første del blev af koncerten blev afsluttet med ”The Living Daylights”, hvor stemningen blandt publikum ikke var til at tage fejl af: De var dedikerede fans – og de elskede hvert et øjeblik.

a-ha, Royal Arena
Foto: Lasse Lagoni

Et album med pondus

Albummet ”Hunting high and low” indeholder ti sange, der alle nærmer sig det følelsesmæssige høje niveau og maniske energi, som megahittet ”Take On Me” har. Det er et sammenhængende album med lukulliske temposkift, og formår at tilfredsstille enhvers lytters behov for et synthpop-fix. Det fix kunne man fredag aften få i Royal Arena.

Efter Morten Haarket og Paul Waaktaar-Savoy drog fra Norge til England i 1983 for at gøre sig bemærket for pladeselskabet Warner Brothers gik arbejdet for alvor i gang. Med producerne Tony Mansfield og Alan Tarney fik de skabt megahittet ”Take On Me”, og gjort det bedre end første gang, samt det materiale som vi i dag kender som albummet ”Hunting high and low”.

Et album som indfanger hvem de var for 37 år siden – og til dels også hvem de stadigvæk er. Det gjorde de hvert fald klart i koncertens anden del, hvor det ikke rigtig kunne mærkes – eller høres – at bandet har været brudt op en del gange, og at de er blevet ældre.

a-ha, Royal Arena
Foto: Lasse Lagoni

En forfriskende oplevelse

Det virkede nemlig som om, at bandet spillede de ti sange fra albummet med det største velbehag nogensinde. Koncertens anden del startede med en mindre film på bagskærmen lavet af Michael Patterson. Herefter kom bandmedlemmerne ind på scenen. Til tonerne af ”Train of Thought” løb Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy ind på scenen, mens Morten Harket slentrede ind med begge hænder placeret dybt i bukselommerne og placerede sig stift foran mikrofonstativet.

Anderledes var det ved sangen ”I Dream Myself Alive”, hvor Morten Harket og Paul Waaktaar-Savoy havde en interaktion med hinanden. Her bevægede Morten Harket sig også rundt på scenen. Det var forfriskende at se, eftersom han i første og meste af anden del af koncert stod fuldstændig stille det meste af tiden.

Når The Minds of 99 optræder, er det forsangeren Nils Brandt der snakker til publikum. Når Folkeklubben optræder, er det forsangeren Kjartan Arngrim der snakker til publikum. Da a-ha spillede, var det keyboard-spilleren Magne Furuholmen der snakkede til publikum. Om det var fordi Morten Harket på sine gamle dage er blevet tavs er uvist, men det var bemærkelsesværdigt at opleve forsangeren stå i skyggen, men samtidig også forfriskende.

a-ha, Royal Arena
Foto: Lasse Lagoni

Èn sang man aldrig glemmer

En af koncertens højdepunkter var sangen ”Here I Stand and Face the Rain”. Den massive bagskærm viste forskellige vejrformationer med lyn og torden og den fantastiske lyd, hvor både vokal og instrumenter gik fuldstændig klart igennem, mindede næsten om noget guddommeligt, som havde et højere formål.

Både ”The Blue Sky”, ”Love Is Reason” og ”Living a Boy’s Adventure Tale” blev fremført imponerende og med en overbevisende vokal og selvom hænderne var placeret i lommerne. Koncerten med a-ha gik rigtig hurtigt, og jeg synes også, at det gik for hurtigt. Jeg ville have nydt en ´historiefortælling om sangene ”Hunting High and Low”, som også er titlen på debutalbummet, og ”The Sun Always Shines on T.V.”.

Koncerten blev afsluttet med megahittet ”Take On Me”, som har over en milliard afspilninger på Spotify. Den har over 1.000.000.000 afspilninger. Morten Harkets vokal var her fantastisk, og han lød ikke nær så træt, som havde gjorde ved nogle af koncertens andre sange. ”Take On Me” fik hele Royal Arena til at skråle med, og de tilstedeværende kunne nok huske sangen fra dengang, at de selv var teenagere.

Det var en glimrende a-ha oplevelse.

Vil du se flere af Lasse Lagonis fede billeder, kan du klikke lige her!

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Nicolaj Sveiger
Nicolaj Sveiger
En mand som er opvokset i det vestjyske, men nu bosat i København. Har en forkærlighed for pop, en guilty pleasure i rock og en generel og evig voksende interesse i alt med en rytme.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her