Overvældende Underworld

Arena blev fredag aften forvandlet til en lagerhal i det urbane London i 90’erne, da legenderne fra Underworld spillede, som var det den sidste koncert i deres liv.

Allerede under lysprøven, mens Arenas teltdug langsomt blev fyldt med mennesker, blev det klart for publikum, at Underworld ikke ville gå langsomt for sig. Laserlys og projektørlys i alle regnbuens farver katapulterede sig rundt, som var en bombe eksploderet midt på scenen.

Da Rick Smith og Karl Hyde, henholdsvis 60 og 62 år gamle, så betrådte scenen, var det med fuld basarm smadder fra første sekund. Publikum fik ingen chancer, lyd blev kastet mod dem sammen med det voluminøse lysshow. Allerede tredje nummer var det tonsetunge “King Of Snakes”, hvor det klassiske grønne laserlys omfavnede Arena i en technokrammer, mens bassen tæskede publikums kroppe.

Karl Hyde var intenst meget på fra start og kastede sin krop og sine hofter rundt som en technoens Mick Jagger, hvor kroppen nægter at anderkende en aldringsproces, der burde give hofteskader i resten af sine dage. Som var han i en trance af sin egen musik baskede han armene rundt uden på noget tidspunkt ikke at give sig 100 procent eller se blot en lillebitte smule træt ud. Samtidig sad vokalen lige i øjet, selvom alle Underworlds tekster ikke giver sådan vanvittig meget mening. Dybden var at finde i Rick Smiths musik, der blev skabt på en tre-sidet pult, hvor han stod med kirurgisk præcision og leverede den mest knitrende skarpe lyd.

Det kunne mærkes på Karl Hyde, hvor betydningsfuldt det var for ham at spille på Roskilde Festival igen. Gruppens seneste optræden var nemlig samtidig med Pearl Jam i 2000. “Thank you” blev udtalt nærmest lige så ofte, som han sang lyrik på sætlistens numre. 19 år efter bragt han det – for det meste – modne publikum tilbage til ungdommen og denne lidt for unge anmelder ind i en fornemmelse af at være med i Trainspotting. Hvor heroinen kom på lyd som et solidt hit direkte i årerne.

Underworld, Roskilde Festival, RF19, Arena
Foto: Lasse Lagoni

Se alle de vanvittige billeder HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her