Nas beviste, at old school hiphop stadig fucking holder

Nas leverede en knaldgod performance fredag aften på Northside og beviste, at han stadig er en af verdens bedste rappere.

Der var ikke så meget pis, da Nas gik på scenen fredag aften på Northside. På trods af lidt tekniske problemer med storskærmene i starten, leverede Nas lækre beats, tight rap og med flere mix-ups af kendte melodier. Blandt andet Eurythmics ‘Sweet Dreams’ i ‘Street Dreams’.

En smart taktik til at få de mindre hiphop-kyndige med i øvrigt.

Med 11 albums, hvor ‘Illmatic’ er et af de mest anmelderoste rap-albums nogensinde, er Nas kronet som en af verdens bedste, skarpeste og dygtigste rappere.

Men kort fortalt, så sidder kongekronen stadig urokkeligt fast på Nasir bin Olu Dara Jones’ hoved. Og det er tydeligt, at han ikke er interesseret i, at andre snupper den fra ham.

‘Yo’ beautiful people’

Kontakten til publikum var kanon, og selvom Nas efterhånden hører til den ‘ældre’ del af musikken på Northsides program, leverede han en energisk performance med en energi, andre kunstnere kunne lære lidt af. Det var tydeligt at se, at Nas elskede at stå på Grøn Scene og havde en fest med publikum.

De klassiske ‘say ‘ehyo’ kom flere gange under koncerten, og publikum svarede trofast igen.

Samtidig var der også en super kontakt internt på scenen, og Nas tog sig også tid til at præsentere sit crew. Jeg må indrømme, at jeg havde forventet en måske lidt storsnudet arrogant ‘rapper-type’, som alligevel vidste, at han var the shit. Bevares, Nas var the shit, og han vidste det udemærket godt, men han virkede til at være lykkelig for at stå med solen i fjæset på Northside i lille Danmark.

Selvom manden har spillet for crowds af dobbeltstørrelse, blev vi forkælet, som om det var juleaften. Og publikum var ellevilde.

‘If I ruled the world’

Det var lidt et underlagt tema under hele koncerten. Nas var her for at erobre Northside og beholde sin titel som en af verdens bedste og dygtigste rappere.

Han påpegede da også lige, at hans storslåede album ‘Illmatic’ havde 25 års jubilæum i år, og det fejrede han med manér.

Under ‘If I Ruled the World’ med miss Lauryn Hill på backtracket fortsatte hypen blandt publikum. Med hænderne helt oppe i skyerne, blev der skrålet med på Hills del.

Storhittet ‘I Can’ fik til gengæld fut i publikum – også helt nede bag i. Og jeg tror, det er det Nas kan. Med de exceptionelle hits han har haft, som alle kender, kan han få selv den mindst hiphop-kyndige tøs i blomsterkjole til at hoppe op og ned.

For hurtig exit

Selvom Nas rystede hele posen af både nye og gamle hits, så blev det desværre en smule ensformigt. Ikke så meget i backtracks, for som på hans albums er de defineret med stærke gimmicks og markante beats. Men egentlig mere hans performance.

Selvom jeg elskede, at Nas var SÅ tilstedeværende, blev det hurtigt meget det samme. Det var de samme fraser, der blev råbt til publikum og samme teknikker, der ofte blev brugt for at få publikum op at ringe.

Samtidig skete der noget spøjst, som stod i rimelig stærk kontrast til hele Nas’ koncert. Hans exit. Der havde været ekstrem knald på med fed old school hiphop og max energi, indtil der med ét begyndte at spille soundcloud trap-rap. Jeg var noget forvirret. Er han gået af? Er det noget af hans musik, jeg ikke kender til? Hvad fanden sker der?

Nej. Nas var gået af til en trap-rap outro. Og jeg må indrømme, at det altså lidt smadrede storhedsfølelsen. Det skulle have været en episk afslutning, som kronen på værket, som matchede den usynlige krone på hovedet.

Nas, Northside
Foto: Mathias Gehler Bach Andersen

Se Mathias’ ultimativt fede galleri af Nas HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Tidligere artikel
Næste artikel

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her