Festivalsæsonen er med Tønder Festivalen nu officielt slut, og hverdagen er stille og roligt begyndt at melde sin ankomst. Men inden vi når så langt, så skal vi gøre status over Tønder Festival. For Poplish var Tønder Festival en førstegangsoplevelse, og selvom regnen i lange perioder væltede ned over festivalpladsen, så fik vi mange specielle oplevelser med os hjem.

Hvis man kigger på musikbookingen på året Tønder Festival, så var smilet ikke særlig stort. Hovednavnmæssigt, så har der ikke været et stort navn som virkelig samlede publikum. Det tætteste man kom på at et trækplaster, var Lukas Graham, The Mavericks og Oysterband – men ikke engang dem kunne fylde pladsen ud. Begge bands stod højt på Tønders ønskeliste – og skulle festivalen i fremtiden købe de helt store navne, skal der flere betalende gæster med for at øge et bookingbudget.

Selvom Tønder Festival har en tradition for at være en festival for det ældre publikum, så kan man godt blive i tvivl, om de har læst eller hørt om Emma Gads bestsellerbog Takt og Tone. Festivalpladsen var dagen igennem nydeligt opryddet, men når det handler om det meget udskældte punkt  – at snakke under en koncert så er sagen en helt anden.

Poplish oplevede under William Prince, The Lone Bellow og Annika Aakjær at folk blev tysset på, og enkelte gange blev der sågar råbt ”Hold nu kæft”. Det er utroligt, at folk ikke snart lærer, at al snak under koncerter er forstyrrende for helhedsoplevelsen.

Tønder Festival, Opsamling 2018

Foto: Helle Arensbak

Fede momenter

Men når det er sagt, så oplevede vi bestemt også nogle fede momenter. Blandt andet var Sam Kelly & The Lost Boys, JD og Tyler Childers nogle af de bedste oplevelser vores anmelder og fotograf nogensinde har haft. Udover dem, så stod den ensomme ulv William Prince og den sky Colter Wall stærkt ud.

Det nyere koncept med Women’s og Gentlemen’s circle ser ud til at være et bærende element i Telt 1. Poplish tog oplevelsen til sig, og vi er store fans. Konceptet er fantastisk, og giver de forskellige artister en mulighed for at vise en anden side af dem selv og deres bagkatalog. Det kan du læse mere om HER.

Vi håber, at der næste år vil blive tænkt over placeringer af flere kunstnere. Det undrende os, at et band som The Lone Bellow skulle på Open Air scenen. Selvom Open Air scenen er Tønder Festivals hovedscene, så giver teltene bare det bedte helhedsindtryk til en koncert. Women’s Circle arrangementet blev en kæmpe succes, og særligt Irish Mythen skilte sig ud. Dagen efter skulle hun spille i Pumpehuset, men her er teltoplevelsen altså at foretrække.

Tønder Festival, Opsamling 2018

Foto: Helle Arensbak

Det vigtigste er fællesskabet

Tønder Festival er en af de bedste festivaler i Danmark. De har for det meste god lyd, gode siddeforhold, plads til børnefamilierne, utallige af smagsoplevelser i form af mad og drikke. Vigtigst af alt er fællesskabet. Fællesskabet bagved mellem artister, de frivillige og andre godt folk. Som en del af pressekorpset, så var det en sand fornøjelse.

Maria Theessink, som er kunstnerisk leder og pressechef for Tønder Festival, har en hel særlig evne. En evne for at finde artisterne inden de får deres gennembrud. På det punkt er Tønder Festivalen muligvis også en af de festivaler i Danmark der tager de største chancer.

Tønder Festival er ikke længere kun et sted for pensionister og cowboyhatte, men en festival hvor alle aldre er velkommen.

Tønder Festival, Opsamling 2018

Foto: Helle Arensbak

Du kan se flere af Helles fede billeder fra festivalen ved at klikke lige HER