Klædt i blå, mønstret habitjakke indtog Tom Jones lørdag eftermiddag Smukfests Bøgescene. Den 78-årige silverfox fik hurtigt charmeret sig ind i hjerterne på det tømmermændsramte publikum.
Som fin vin
Det er otte år siden, walisiske Sir Thomas John Woodward sidst gæstede Smukfest. Meget kan ske på otte år, men jeg må blot erkende, at den garvede sanger fortsat ældes som fin vin. Hans karakteristiske røst er stadig kraftfuld, og Jones kan stadig holde lange, flotte toner. Der er absolut ingen træthed at spore.
Jones var gennem hele koncerten veloplagt og smilende, og med et velspillende all man-band fik han hurtig sat gang i en soulet popfest.
“Burning Hell” åbnede ballet, der skulle vise sig at blive en charmerende blanding af Elvis- og Las Vegas-anekdoter, velkendte hits og obligatoriske kvindehvin. Jones mestrer absolut balancen mellem snak og sang, hvilket gav en god dynamik til koncerten.
Flyvende undertøj og ung kærlighed
Vi skulle ikke mange numre ind i koncerten, før “Sexbomb” udløste det foreløbigt største jubelbrøl. Nummeret blev indledt med en soulet, nedtonet intro. Der gik dog ikke længe, før tempoet blev skruet i vejret, og straks føg flyvende BH’er gennem luften. Jones’ fjogede grin og skæve smil bag det grå skæg vidnede om, at han tilsyneladende endnu ikke er blevet træt af den del af showet.
Storhittet blev efterfulgt af en lun fortælling om en unge pige, Tom Jones mødte i 1955. Han var blot 15 år gammel, men blev så dybt betaget af denne pige, at han måtte “tættere på”, som han udtrykte det. Pigen hed Melinda Rose Trenchard og “we got married”, sagde Jones til publikums store jubel. Parret var gift i 59 år indtil Melindas død i 2016. Jones afsluttede anekdoten med nummeret “Take My Love (I Want To Give It)”, der smukt hyldede hans afdøde kone.
En blandet skare
Selvom gennemsnitalderen nok har hørt til i den højere ende af skalaen til eftermiddagens koncert, var den yngre del af Smukfest-segmentet dog stadig fint repræsenteret. Bevares, der var ikke mange af Kærlighedens ciderkejsere at spore, men det var tydeligt, at Jones’ evergreens trods alt også vækker de yngre generationers interesse.
Den sidste halvdel af koncerten bød på flere store hits, hvor “Delilah”, “It’s Not Unusual”, Jones’ udgave af “You Can Leave Your Hat On” samt “What’s New Pussycat” fik publikum til at synge, huje og klappe taktfast.
Med “Kiss” afsluttede Prince-hyldesten en charmerende eftermiddagsforestilling, der slog fast med syvtommersøm, at alder absolut ikke behøver at stå i vejen for fremragende showmanship.