G-Eazy, Roskilde Festival, RF17, Arena
Foto: Lasse Lagoni

G-Eazy – Gensidig kærlighed på Arena

Knap nok var musikdagene på Roskilde startet, før Arena blev brændt til aske. I et virvar af røg og fyrværkeri stod G-Eazy (næsten) ene mand på scenen og skabte torsdagens første store fest.

Med et stille ydre og et indre vilddyr, der ventede på at blive sluppet løs, stillede den amerikanske G-Eazy sig op med intet andet end mikrofonen i sin hånd og en trommeslager og DJ skubbet ud i hjørnerne. Den mægtige scene under Arenas teltdug stod åben for hans fødder, og han trådte helt til kanten med bragende energi fra første sekund af “You Got Me” fra albummet “When It’s Dark Out”.

27-årige Gerald Earl Gillum spillede på Avalon tilbage i 2015, og at dømme efter rapperens egne ord, så var det en god oplevelse. Allerede fra starten i aften råbte Young Gerald – iført en Raiders t-shirt fra hjemstavnen Oakland – at Roskilde er hans yndlingsfestival i hele fucking verden.

Følelsen var vidst gensidig, for på billederne af menneskemængden på storskærmene kunne man se, hvordan størstedelen af de fremmødte enten dansede, moshede eller stod med armene i vejret. Pigerne bag mig var også begejstrede af dømme efter følgende udveksling:

“Ej, han er jo sygt lækker!”
“Ja! OG HØJ!”

Første halvdel af showet gik med de mere hiphoppede numre og blev lukket på nummeret “Barracuda” og en hilsen til den amerikanske præsident. “FUCK DONALD TRUMP!” råbte G-Eazy, hvilket blev kvitteret med aftenens hidtil største jubelbrøl fra det festende publikum.

Generelt var der udover lidt lys- og lydproblemer i starten god lyd, fedt flow, god energi og generelt et godt, nedtonet show, hvor hovedpersonen fik lov til at stå forrest og vise sit værd. Det gjorde han godt, hvilket blev taget godt imod og fik ham til at rose Roskilde endnu mere.

På den måde var showet – til trods for de hårde ord i teksterne og mange fucks – som en kærlighedsspiral, der fik humøret højere og højere op for hvert nummer. Anden halvdel af det time lange set gik med de mere poppede numre som “Some Kind Of Drug” med Marc E. Bassy på gæstevokal også fra “When It’s Dark Out”.

Bølgen blev reddet højere med “Good Life” feat. Kehlani fra soundtracket til den nyeste Fast & Furious-film og derefter nummeret “Forbes” fra den israelske DJ Borgore, hvor G-Eazy leverer vokalen.

Næstsidste nummer var også et mere EDM-inspireret nummer, som G-Eazy har lavet i samarbejde med DJ Dillon Francis – kendt fra bl.a. “Get Low” – nemlig bangeren “Say Less”. Young Gerald takkede af med monsterhittet med over 600 millioner hits på Spotify i form af “Me, Myself & I”, hvor hele teltet skrålede Bebe Rexhas famøse ord fra omkvædet, der smukt kogte den timelange koncert ind til én enkelt sætning:

“Woooo, it’s just me, myself and I!”

G-Eazy kom, så og sejrede ene og alene med stemme og talent og fucking gode energi, og humøret var højt, og jeg er – som de unge siger – turned as fuck til de kommende Roskilde-dage.

G-Eazy, Roskilde Festival, RF17, Arena
Foto: Lasse Lagoni

Se resten af Lasses flotte billeder HER.