KATO, Samplingens mestre
Foto: Lasse Lagoni

Samplingens mestre vol.1

Frank Zappa har engang udtalt: “All the good music has already been written, by people with wigs and stuff.”.
Det er nok også derfor du har hørt dig selv sige ”Den her sang har jeg sgu’ da hørt før?”.

Ovenstående scenarie hører for mit vedkommende, ikke til sjældenhederne.
Jeg kan ærligt talt godt li’ når det sker – for når jeg hører et beat, eller en snas af en melodi, eller bare en tekst, som jeg synes jeg har hørt før – så går jeg ofte på en intens jagt, efter at finde ud af, hvor det lige præcis er, at jeg har hørt det før.

I tidens løb kan jeg se tilbage på beats og sange som jeg har ledt efter, i årevis, men med nutidens søgemuligheder og databaser, er det dog blevet nemmere at pejle sig ind på, hvem der låner (nogle stjæler) fra hvem – et emne jeg vil belyse, i flere kommende indlæg..

En af samplingens mestre

Sean John Combs aka. Puff Daddy, P Diddy og for nuværende bare – Diddy.
Kært barn har mange navne og i dette tilfælde, en af de helt store hiphop- og sample-snedkere, fra 90’erne.
Hans udfarende og ekstravagante livsstil, har ofte overskygget de glimrende musikalske produktioner han dog har skabt, og man står derfor ofte tilbage med en lidt ulden smag i munden, når man støder på navnet ’Diddy’ – en mand der skifter navn oftere end dommerne i X-Factor skifter holdning, om deres udvalgte talenter, i ’Five Chair Challenge’, er svær at blive klog på og giver indtryk af desperation og mulige hæklefejl i kysen.

Alt dette skal dog ikke holde mig tilbage, fra at fremhæve et par af hans bedste samplinger.

Mariah Carey

En af mine helt store favoritter, er Mariah Carey med Honey. Nummeret der faktisk indeholder to samplinger, er et godt eksempel på, hvordan sampling kan udføres til perfektion, med respekt for originalerne – selvfølgelig.
Hertil tilsat en tilpas mængde fornyelse og temposkift, der gør, at det ikke lyder som et plagiat, men får sin helt egen unikke lyd.

Hør selv på klippet her.

Et andet og meget aktuelt eksempel på, hvor Diddy har været ude og låne inspiration, kan høres på nummeret ’Been Around the World’ – Hvor han flirter meget med David Bowies klassiker, ’Let’s Dance’ – Prøv at høre det her.

’Diddys’ vel nok mest kendte nummer, er fra hans samarbejde med Notorious-B.I.G, på nummeret ’Mo Money Mo Problems’. Prøv at høre det her, der er lånt godt og grundigt fra en af discoens aller største stjerner.
Som det meget gennemgående er med hiphop-genren, er der på begge numre lånt, fra ældre sange og i disse to eksempler, fra et par af de helt store og nu afdøde koryfæer, indenfor disco og rock.

At gå på opdagelse og finde guldet

Når det kommer til sampling, og det med at låne lidt fra et beat, hist og her, er det efter min mening en fantastisk måde at genoplive gammel musik på og dermed gå på opdagelse i vores alle sammen fælles musik historie – hvad enten det er hip hop, dance, eller popmusik der er tale om.

Som passioneret vinyl samler, er noget af det fedeste, at gå ud og bladre i plader hos mine plade-pushere og så pludselig fiske en lp op af ”craten” – som viser sig at være originalen, til et af de nye numre der har kørt i radioen i ugevis – altså at finde den sang, som det nye radiohit er bygget op omkring.
Det er det der udvider min musikalske horisont og det er det der gør mig klogere på musik.

‘Jagten’

Går man desperat og leder efter et beat eller en specifik sang eller plade, kan man finde det meste på www.discogs.com og i løbet af få klik, få den vinyl man søgte efger, bragt hjem til ens pladesamling – men med så meget andet, så er det altså selve ’jagten’ på at finde den specifikke plade, der er det sjoveste.
Det er altså sjovere at gå ud og ’Crate Digge’ i diverse lokale butikker, eller i hovedstæderne rundt omkring.

En sidste anbefaling fra mig, i denne omgang, er youtube-serien ’crate diggers’ fra Fuse TV.
Her fortæller forskellige DJ’s og kunstnere historier om sampling og om hvad det betyder for dem, samt fremviser en masse lækre skiver, fra deres samlinger. Det er et kig værd.

Tjek videoen og følg med næste gang jeg hiver et par andre eksempler frem om sampling.