Disclosure – Elektronisk sing-along

Den gamle tapperihal blev for en aften forvandlet til et festligt provinsdiskotek, hvor alle typer var repræsenteret. Og de elskede det.

Allerede fra første strofe var TAP1 fanget af Disclosures fængende tunes. Den velkendte lyd af hittet ‘White Noise’ fik folk op på beatet fra starten. Flere tusinder hænder blev kastet i vejret og jublen var ikke til at tage fejl af; folk var klar på at feste.

Energien tirsdag aften var 8000 gange bedre end i sommer, da de unge, britiske drenge spillede på Orange Scene under sidste års Roskilde Festival. Hvor det dengang blev en monoton og kedelig omgang, så var denne oplevelse for kenderne i den grad meget mere værd.

Et virvar af lyd, lys og farver dannede et flot sceneshow ramme om podiet, hvor de to drenge trommede, spillede bas og keyboard og sang. Når sangene var akkompagneret af andres vokaler, f.eks. på nummeret ‘Omen’, var der fed baggrundscenografi, hvor en silhuet af Sam Smith sang med.

Det var en fornøjelse at se, hvordan næsten alle skejede ud og nød musikken på sin egen måde. Også de rytmisk udfordrede. Alle kastede sine bedste moves afsted og sang med på de dele af teksterne, de kunne. Et par tårer kunne også skimtes blandt enkelte. Måske på grund af de nære tekster – eller måske på grund af minder til lige præcis dét nummer.

Samtidig stod den klassiske klase af technotrolde og tyllede bajere og kørte basarm til ‘You & Me’, mens de shufflede i rundkreds midt på gulvet i den store hal. Det samme gjaldt for hele salen, da lyden fra optempo-nummeret ‘Bang That’ bragede ud over masserne.

Og ude i siden stod ægte- og kærestepar hånd i hånd eller dansede og sang med. Gamle som unge. Det var tydeligt at se, at de fleste fremmødte i forvejen knuselsker Disclosures musik og stil – og at en del af dem havde smuglyttet til det nye album Caracal. Rigtig mange kunne i hvert fald det meste af The Weeknds tekst fra pladens åbningsnummer ‘Nocturnal’.

Alt i alt var det en god aften i TAP1. Desværre har stedet som venue stadig problemer med lange køer til garderoben helt frem til efter kunstneren går på, og det kræver også sin tålmodighed at komme op og bestille drikkevarer i byen. Men det var det perfekte sted for Disclosure at spille. Der er højt til loftet, god akustik og plads til den der fornemmelse af halbal – på den fede måde.

Setlisten var rimelig straight – der blev startet og sluttet med de to mest største og kendte, og derfor lukkede og slukkede brødrende Lawrence også med monsterhittet ‘Latch’, som for alvor kickstartede deres karriere tilbage i 2012/13. Der manglende en smule forudsigelighed for at give fuldt hus, men ellers var der ikke en finger at sætte på den magiske stemning, som blev skabt af publikum og Disclosure i symbiose med lys og farver.

Se hele Lasses galleri fra koncerten HER.

Disclosure, TAP1
Foto: Lasse Lagoni

Se også

Engang var Dizzy Mizz Lizzy guld – nu er de sølv

“She said that silver’s meant to burn forever”   Sådan lyder...

Aqua i Royal Arena: Fyldt med kaos og kærlighed

Lørdag aften i Royal Arena var der lagt op...

D-A-D fejrede jubilæumsfest med cowboytema og crazy gæster

Hvis der findes en rockmusisk ekvivalent til landskamp på...

Kellermensch smadrede næsten Det Kgl. Teaters pæne facade

Kellermensch’ koncert på Det Kongelige Teater var en unik...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

At se en pige hoppe op og ned og skrige af glæde, i samme sekund som 'Magnets' med Lorde på vokal lyder, det er dét, der gør en koncertoplevelse. Disclosure formåede med få midler at få festen i gang, fordi publikum var på og havde glædet sig. Og det varmer et koldt anmelderhjerte at se, at folk elsker det, de får serveret.Disclosure - Elektronisk sing-along