AC/DC – 20 måder at slutte med en ‘Skraldespand’

På en aften, hvor alt tegnede til at blive elektrisk, var det svært at skrue forventningerne ned, da et af verdens sidste store rockbands gik på scenen, og heldigvis blev alle forventninger indfriet fra første nummer med “Rock or Bust”, opfulgt af en hitkavalkade af noget af det stærkeste, som hård rock har haft at byde på. To timers underholdning og tyve numre var hvad vi blev begunstiget med, men det er også højst tvivlsomt om publikum kunne have holdt til mere på en fremragende sommeraften i Roskilde.

Det var også en god blanding af alle aldre, som havde trukket i skoleuniformen, dog med en svag overvægt af de lidt ældre herrer, hvor en del af dem formentlig har været til en lang række koncerter med de australske rockkoryfæer tidligere.

Koncerten startede med en smule revisionistisk historie og en månelanding, som, uden tvivl, aldrig har fundet sted, men derfra var der dømt fuld spade til den sene aften, med gode hits og guitarsoloer til folk blødte ud af ørerne.
Altsammen leveret stilsikkert af de rutinerede herrer fra AC/DC.

Alligevel, så er der en række faktorer som trækker lidt ned i oplevelsen, og her taler jeg ikke om de helt utrolig lange køer til øl (Jeg brugte 50 minutter, eller hele koncerten med Helhorse, der spillede opvarming, på at vente på en) eller det efterfølgende trafikkaos som Roskilde var udsat for i et par timer efter koncerten. Derimod var der flere tekniske fejl af de ellers så scenevante musikere. Særligt tydeligt var det lille kiks i introen til “Thunderstruck” og Brian Johnsons stemme er ikke helt så imponerende længere, men der skal ikke herske tvivl om, at det var en gedigen omgang rock, de 55.000 tilskuere blev udsat for. Og den fuldstændige mangel på unødig fyld blev understreget ved, at der ikke blev spildt tid på at snakke mellem numrene. I stedet blev der lynhurtigt slået an for næste nummer, og så var det ellers bare om at hoppe med på vognen og få skrålet med i det spøjse register mellem normal og falset, som er et varetegn for bandet. Vigtigt er det dog at nævne, at ingen af de ovennævnte ting var i nærheden af at ødelægge min ellers fremragende oplevelse af en flok levende rocklegender.

Der er meget, som kan siges om AC/DC og deres lyd, men de ved hvad de vil have, og det er guitar. Hårdt, brutalt, lige på, fuldstændig blottet for fine fornemmelser og i kvantiteter som ville kunne få din gennemsnitlige musikbutik til at skamme sig. Personligt, så bliver jeg aldrig en kæmpefan af en Gibson SG, men hvis man skal bruge den til noget fornuftigt, så er det da uden tvivl Angus Young, som skal spille på den – og spillet, det blev der. AC/DC’s lyd er så dejlig nem at spore tilbage til rockens rødder og man kan samtidig blotlægge den massive inspiration som blues har været for rock. Jeg kan ikke undgå at føle mig en smule benovet over, hvor vidunderlig grundformen er. 4, 8, 12 eller 16 takter som kører i ring og der er aldrig en eneste fornuftig måde at slutte det på. Det betyder også, at der ligger en indgroet fare for, at det bliver ensformigt. Det blev, desværre, momentvis påvist i går, og indimellem blev det da også lidt trivielt, at alle numrene skulle have en 30-sekunders rundgang, hvor samtlige instrumenter blev smadret til uigenkendelighed, inden de kunne få lov til at slutte. Dog skal der følges op med respekt for, at det også kan gøres decideret fremragende. Førnævnte Young var i fremragende humør og hans solo under “Let There Be Rock”, som afsluttede hovedsættet, var små femten minutter med call-response til publikum, konfettikanoner, elevator til de højere magter, selvom de vist er mere kendte for deres “Highway to Hell”, og alt hvad man ellers kunne ønske sig af et sceneshow af de helt store.

Se hele Lasse Lagonis galleri fra koncerten HER

AC/DC, Dyrskuepladsen, Roskilde
Foto: Lasse Lagoni

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Jonas Uri
Jonas Uri
Amatørmusiker og begejstret musiklytter gennem mere end 15 år. Hvis det har en rytme er jeg glad, hvis den er synkoperet, er jeg gladere. Spiller selv pop til rock. Hører rock til meget mørk metal. \m/

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

AC/DC spiller ubesværet rock fra en glemt tidsalder og at få oplevet musikken fra rockens guldalder er et helt særligt privilegie, som jeg fik lov til at dele med 55.000 andre herlige mennesker. Dog var det til at mærke tidens tand og derfor kan det ikke blive topkarakterer herfra.AC/DC - 20 måder at slutte med en 'Skraldespand'