Koncerten med Sabaton i Royal Arena var en ildspyende og varm aften, hvor musikken og krig gik hånd i hånd.
Tillad mig, at tage dig med på en musikalsk rejse. En rejse fyldt med tungt trommespil, rasende guitarer, hylende vokaler, pigtråd og flammer nok til flere år.
Tænk på, at du befinder dig midt i en slagmark, omringet af kampudrustninger og våben. Lyden af kanonild og sværdkamp er overvældende, men lige pludselig brager musikken igennem. Sabaton har indtaget scenen, og pludselig står du i Royal Arena.
Med deres episke lyd og fængende tekster førte Sabaton Royal Arena på en tur gennem begivenhederne i krigene. Man hørte slagene, som om, at man var der selv, og når Joakim Brodén’s stemme strømmede ud af højtalerne, følte man sig pludselig som en kriger klar til at kæmpe for sejr.
Krigmark med sandsække
Krigen startede med ”Ghost Division” fra 2010-albummet ’The Art of War’, hvor bandets fem medlemmer kom løbende ind på scenen til modtagelse af soldater med knyttede næver i vejret. Det svenske band var kommet for at sejre.
De forsøgte at sætte ild til hele slagmarken med “Into the Fire” og forsøgte at overvinde fjenden med dybtgående poesi fra “Stormtroopers”, hvor teksten ‘Strike at zero hour // With overwhelming firepower // They’re fueled by the fear in their enemies eyes’ fik soldaterne i Royal Arena til at skrige endnu højere
Krigsmarken var til aftenens slag udklædt med sandsække, en stor tank, over 20 ildkanoer og to bunker-lignende bygninger. Særlig imponerende var den under Motörhead-coveret “1916” og “Soldier of Heaven”, hvor falsk sne dalede ned fra loftet.
Krigshistorie og episk lyd
I halvanden time svingede koncerten op og ned i niveau, men ved “Father” var niveauet tårnhøjt. Alle vokaler sad lige i skabet, og visuelt var scenen badet i røg, og det kolossale bagtæppe blev brugt fornuftigt med forskellige effekter, som gav hele koncerten lidt ekstra dybde. Vokalerne svigtede lidt i starten af “Christmas Truce”, men Brodén kom godt igen mod sangens slutning.
Det virkede som om, at bandet brugte aftenens første 15 numre til at varme op til de tre sidste. Vokalerne på “Primo Victoria”, “Swedish Pagans” og megahittet “To Hell and Back” var fænomenale.
Da de sidste toner af “To Hell and Back” bragede igennem Royal Arena, følte man sig som en veteran, der netop havde overlevet en blodig kamp. Sabaton havde ført os igennem slagmarkerne med en blanding af episk lyd, dybtgående poesi og visuelt imponerende scenografi, og vi havde ikke været klar til at kapitulere.
Men som enhver krigshistorie, måtte også denne ende, og kvintetten trådte tilbage fra scenen, mens flammerne stadig dansede bag dem som en hyldest til de faldne. Som om de var en del af et stort militærtog, forlod de os tilbage i Royal Arena, udmattede, men samtidig berusede af den musikalske krigsførelse, vi havde oplevet.
Vi var blevet Sabatons soldater for en aften, og selvom krigen var slut, ville minderne om denne musikalske kamp på slagmarken forblive hos os for evigt.
Vil du se flere af Martins billeder fra Sabaton-koncerten, så kan du klikke lige HER!
Setlist
- Ghost Division
- Bismarck
- The Last Stand
- Into the Fire
- Carolus Rex
- Winged Hussars
- Sarajevo
- Stormtroopers
- 1916 (Motörhead cover)
- Soldier of Heaven
- Dreadnought
- The Red Baron
- Father
- The Attack of the Dead Men
- Christmas Truce
—
- Primo Victoria
- Swedish Pagans
- To Hell and Back