Sidste år var der en stor debat om for få kvinder på scenen på danske festivaler. Derfor besluttede lederen på Tønder festival, Maria Thessink, at lave en koncert kun med kvindelige kunstnere, og hun kaldte det “Women’s Circle”. En gentlemen´s cirkel blev også lavet for at udligne kønsdiskussionen.
De to koncerter er med en række håndplukkede internationale og nationale kvindelige og mandlige kunstnere på scenen på samme tid. De synger musik fra deres bagkatalog efter tur og indleder gerne med gode historier. De fleste kender ikke hinanden eller deres musik, så det er et første møde på scenen, men et nyt venskab in the making.
Cirklerne var så stor en succes i 2017, at de bliver afholdt i Telt 1 denne gang.
Poplish fotograferede under både kvindernes og herreres cirkel. Bagefter mødte vi den karismatiske Irish Myrthen for en hurtig samtale lige efter at hun forlod scenen.
“Hej, jeg hedder Irish Mythen, og jeg er født i Irland, men jeg bor i Canada. Jeg blev født i 1974, so you do the math “, sagde hun med et friskt smil. Hun fortsætter med at tale om det særlige kvindelige møde med Laura Mo, Annika Aakjær, Tami Neilson og The Secret Sisters.
“Det var virkelig fantastisk, og ved du hvad, alle, der kommer fra scenen, vil sige ” Åh showet var fantastisk ‘. De vil ikke sige, at showet var dårligt – men virkelig – showet var utroligt, fordi det var godt programlagt. Du havde fem forskellige acts, som jeg elskede, og forskellige stilarter af musik, som igen var meget iscenesat, men energien på scenen og energien ude i publikum – det var utroligt. Der var så livligt og så pakket i teltet Jeg mener, du kunne virkelig føle det.”
Energien var utrolig
Udenfor hældte regnen ned, og du kunne ikke proppe flere folk ind i den store Telt 1 den eftermiddag. De seks kvinder leverede en utrolig nerve under showet.
“Energien på scenen var også utrolig, synes Irish. Fordi de tre af os (tre acts / fire personer) ikke kunne forstå et eneste dansk ord – men jeg lyttede og kiggede på Laura og Annika (selvfølgelig kunne vi ikke forstå, hvad de sang om) – deres kropssprog og reaktionen fra mængden var bare sjov. Jeg kan ikke vente med at få en oversættelse “.
De fem inviterede fortæller hver en historie eller kommer med en intro før deres sang, og skiftedes til at bringe meget forskellige typer emner på banen. Vi oplevede meget følelsesmæssige udtalelser om situationen i Amerika, en sommerdepression, historien om Kelly Lynch, hjertesorg og brudte relationer samt at finde din egen vej i livet.
Det kvindelige show var bedre. Måske fordi kvinder elsker at tale – eller måske var de mere organiserede – eller historierne bare var bedre. En stor forskel kom dog, da de fem gentlemen besluttede sig for at tilslutte hinandens sange. Det gav showet noget kant, og tekniske begreber som G-mol og B-flat føg gennem luften. Det var som en lille jam-session. Havde kvinderne den dimension med, ville taget på teltet for alvor blæse væk i ekstase.
Foto: Helle Arensbak
Følelsemæssige statements
Irish Mythen havde mange følelsesmæssige statements under hendes show, hvor hun omtalte Trump´s tiltræden som: “It was like Woldemort was getting into Hogwarts last november”.
Et andet emne er kvinders rettigheder til at elske det menneske, hun selv vælger. Scenen og mikrofonen er et kæmpe ansvar, som hun og de andre kvinder skal forvalte.
“Jeg synes sangene stod stærke alle sammen, da de er vigtige sange hver for sig, og det er virkelig en fantastisk scene at gøre det på. Du behøver ikke at putte en kvinde i fængsel, for at hun bliver lukket inde (eller i et bur burde jeg sige).
I´m a woman too. I just don´t wanna be in love with a man”. sang Irish ud til Telt 1.
Tønder Festival er bygget på “Handmaid music” og er kendt i mange forskellige kredse. Den har en meget speciel vibe backstage.
“Her er fænomenalt. For det første vil jeg sige, at vi at både i Irland og i Canada længe har kendt til Tønder Festivalen. Og længe før jeg mødte Maria, ønskede jeg at optræde på denne festival. Det er fantastisk, at jeg er her i dag. Det er også en chance for at se nogle mennesker, du ikke har set i lang tid. Men det vildeste er, at jeg har mødt så mange nye mennesker. Og alle de frivillige der er backstage. De er så gode ved os. Hver gang du går ud, spørger de om du har brug for noget – de er seje. Der er altid en buzz der – altid en summen. Når som helst du er backstage, ser du ingen sidde alene. Det er virkelig smukt”.
En anmodning til danskerne
Folkemusik er ikke så populært i den brede befolkning her i Danmark, men de mennesker der deltager på denne festival har et særligt hjerte for musikken. Irish Mythen har spillet over hele verden og har en særlig anmodning til danskerne:
“Hvad jeg elsker at gøre på enhver festival jeg er på – ikke bare Tønder, så holder jeg af at gå ud blandt gæsterne. Og her mødte jeg folk fra hele Danmark. Ikke kun fra det lokale område. Folkemusik er større, end vi tror. Det er lige meget, hvilken festival jeg spiller på – og jeg spiller over hele verden, fra Australien til USA, Canada, Europa og UK- så kan folkemusik altid stå distancen. Jeg spiller måske før kæmpe hip-hop kunstnere eller store rockbands. Det handler altid om kvaliteten af sangen og kvaliteten af den udøvende kunstner. Det er ligegyldigt hvilken genre.
Så, Danmark, begynder at elske “folk” mere”.
Irish Mythen har nydt sit ophold på Tønder Festival og håber at komme tilbage i fremtiden. Hun elsker det særlige musik-samfund med alle slags folkemusik. Kunstnerne mødes i backstagebaren om aftenen og om natten for at tale og give et nummer. De kan slet ikke lade være.
“Det er vidunderligt – det er vildt. Jeg var der. Desværre forlod jeg festen lidt tidligt i aftes, men i aften vil jeg blive og give den gas”, siger hun med et stærkt glimt i øjet.
De to musik-cirkler gav de mange tilskuere et fantastisk show, og Maria Thessink kunne med stolthed meddele, at konceptet ville komme tilbage næste år i august. Vi savnede virkelig personligheder som Paul Cauthen eller Tyler Childers i cirklen. “bring them back – please!” Og forhåbentlig vil der komme en løsning på sprogbarrieren næste år, så vi kan få endnu mere ud af tekster og musik. Ganske live og handmaid.
Poplish nød virkelig den intense hyldest af musikkens dna.