Niklas Schneidermann – Bag det stille ydre

Med britpop-lyd tilsat en grunget stemme blev de få publikummer, der ikke hørte TV-2, forkælet af ham der fra Magtens, som viste sig fra en helt anden side, end vi er vant til.

Tag ham den høje fjollegøj fra Magtens Korridorer, tilsæt fængende, poetiske tekster, en mikrofon og en intim setting på Jellings mindste scene, så får du fænomenet Niklas Schneidermann.

For hvor vi er vant til at se guitaristen drikke Fernet Branca, ryge smøger og spille fed spade på de største scener i landet – også på Scenen på Jelling torsdag aften – var det til gengæld i mindre skala, at Niklas og hans musikanter spillede sange fra solodebutalbummet “Runaway” i 2016.

Selvom selskabet var småt, var det som en hyggelig stund på den irske pub, hvor en spillemand står og fortæller røvere under numrene. Ligeledes fik de fremmødte lov til at se – og vigtigst af alt også høre – gøglereren, der plejer at lave stum ballade bag Johan Olsen og co.

Den 44-årige musiker har selv skrevet sine tekster, der – udover at være på engelsk – skiller sig ud fra Magtens sange ved at mænge sig med en mindre hård lyd, omend det stadig er rock. Genremæssigt er vi meget i britpoppens verden, men eksempelvis et nummer som radiosinglen “Dance Alone” får tankerne til at vandre mod Wheetus’ “Teenage Dirtbag”, mens Schneidermanns stemme leder tankerne på 90’ernes grungebølge.

Føromtale stemme kunne dog også være blød og fin, og variablen var i bandets favør, fordi det aldrig blev ensformigt under den time lange koncert. Mellem numrene fortalte sangeren løs og fast, skålede med publikum og gjorde i øvrigt, hvad han kunne, for at være inkluderende og holde på det – ifølge ham selv – overraskende antal mennesker, der ikke skulle se TV-2, der samtidig spillede på den store scene. Det hele med fine benspjæt iført de fineste, guldfarvede sko, der ville gøre svenske Herreys diggeloo digge-misundelige.

Titelnummeret “Runaway” var i særdeleshed fint live, ligesom det skrøbelige nummer “Comfort Song” opvejede og var med til at give fornemmelsen af det hele menneske, som Niklas Schneidermann også er, når ikke han er bad ass “ovre på arbejdet”, som han kaldte det.

Niklas Schneidermann, Jelling Musikfestival, Ny Scene
Foto: Lasse Lagoni

Se hele galleriet fra koncerten HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her