Med britpop-lyd tilsat en grunget stemme blev de få publikummer, der ikke hørte TV-2, forkælet af ham der fra Magtens, som viste sig fra en helt anden side, end vi er vant til.
Tag ham den høje fjollegøj fra Magtens Korridorer, tilsæt fængende, poetiske tekster, en mikrofon og en intim setting på Jellings mindste scene, så får du fænomenet Niklas Schneidermann.
For hvor vi er vant til at se guitaristen drikke Fernet Branca, ryge smøger og spille fed spade på de største scener i landet – også på Scenen på Jelling torsdag aften – var det til gengæld i mindre skala, at Niklas og hans musikanter spillede sange fra solodebutalbummet “Runaway” i 2016.
Selvom selskabet var småt, var det som en hyggelig stund på den irske pub, hvor en spillemand står og fortæller røvere under numrene. Ligeledes fik de fremmødte lov til at se – og vigtigst af alt også høre – gøglereren, der plejer at lave stum ballade bag Johan Olsen og co.
Den 44-årige musiker har selv skrevet sine tekster, der – udover at være på engelsk – skiller sig ud fra Magtens sange ved at mænge sig med en mindre hård lyd, omend det stadig er rock. Genremæssigt er vi meget i britpoppens verden, men eksempelvis et nummer som radiosinglen “Dance Alone” får tankerne til at vandre mod Wheetus’ “Teenage Dirtbag”, mens Schneidermanns stemme leder tankerne på 90’ernes grungebølge.
Føromtale stemme kunne dog også være blød og fin, og variablen var i bandets favør, fordi det aldrig blev ensformigt under den time lange koncert. Mellem numrene fortalte sangeren løs og fast, skålede med publikum og gjorde i øvrigt, hvad han kunne, for at være inkluderende og holde på det – ifølge ham selv – overraskende antal mennesker, der ikke skulle se TV-2, der samtidig spillede på den store scene. Det hele med fine benspjæt iført de fineste, guldfarvede sko, der ville gøre svenske Herreys diggeloo digge-misundelige.
Titelnummeret “Runaway” var i særdeleshed fint live, ligesom det skrøbelige nummer “Comfort Song” opvejede og var med til at give fornemmelsen af det hele menneske, som Niklas Schneidermann også er, når ikke han er bad ass “ovre på arbejdet”, som han kaldte det.