Seks unge nordmænd fik opfyldt en drengedrøm om at optræde på Roskilde Festival, og de klarede opgaven med bravour.
På SPOT Festival tidligere i år blev der leveret masser af musik fra vores norske broderfolk, blandt andet i form af festrockerne Kakkmaddafakka fra Bergen. På deres halve times besøgstid gav de en god og livlig koncert, men de knurrede dog lidt over at skulle forlade publikum så hurtigt. Derfor benyttede nordmændene lejligheden til at henvise koncertgængerne i Aarhus til deres optræden senere på året på Roskilde Festival, hvor de lovede at blive længere på scenen. Dette løfte skulle holdes, da de gav koncert, bandets første nogensinde på festivalen, på Pavilion klokken 14.15 torsdag.
Så da klokken ramte den kvarte time over 14 tonede intet mindre end temaet fra fodboldens Champions League frem i en åbenlys markering af festivalens betydning for bandet, inden de seks norske gutter indtog scenen. Og hold da helt fast, hvor havde de glædet sig. De stormede scenen med en kolossal selvtillid og begejstring og svælgede allerede i de mange fremmødtes hyldest efter sølle to numre. Men de fortjente det. Bandet fra Bergen imponerede øjeblikkeligt med deres livlige og dejligt naive rock, som fra første færd skabte stor begejstring.
Med et særligt fremtrædende højdepunkt i form af fremførslen af instrumentale ”Heidelberg” holdt nordmændene liv i en stor fest med kun kortvarig slinger i valsen med to roligere, lidt ensformige numre lige i rap. Men da vi nærmede os en tredobling af koncertlængden fra SPOT Festival overraskede bandet med deres sidste udskejelser, som inkluderede et nærmest chokerende uventet cover af noget så plat som Haddaways 90’er hit ”What Is Love”. Men også det fungerede utroligt nok for Kakkmaddafakka, og så kunne de da passende modtage deres sidste, velfortjente hyldest til lyden af den ellers ikke særligt norske ”Money for Nothing” af Dire Straits, som satte et tilpas mindeværdigt punktum for en herlig koncert.
Se hele det stemningsfyldte galleri fra koncerten HER