Det mindede om en fest i West, men det var såmænd bare den største mest kaotiske optræden i Suspekts historie, som udspillede sig som den seneste lørdag nat.
Mens Suspekt havde den største fest af alle på scenen, havde de bagstive, trætte og udkogte festivalgæster travlt med at kaste med knæklys, ryge joints, brække sig, smide tøjet og generelt teede sig, som de gør, når de går helt amok i Dream City i opvarmningsdagene.
Der var langt fra lige så proppet på pladsen, som der var under Sir Paul McCartney, der spillede tidligere på aftenen, men det gav masser af mulighed for de virkelig stive til at feste med fra en halvsmadret festivalstol.
Størstedelen af dem, som holdt skansen helt frem til lørdag kvart i to, hvor Albertslund-drengene gik på, var dog mere end klar på den koncert, som alle vidste, skulle blive den største Suspekt-koncert nogensinde.
Den første del af koncerten gik med de tunge numre fra de næsten tyve år, bandet har udgivet musik med hits som ‘S.U.S.P.E.K.T’ og ‘Ruller Tungt’ som nogle af de klareste perler på hip-hop-snoren.
Beklageligvis var der to håndfulde gange korte udfald af lyden, hvilket til sidst resulterede i et minuts pause fra koncerten. Samtidig var der af flere omgange problemer, når en af drengene skulle starte et vers. De første linjer forsvandt, indtil lyden blev sat på plads igen.
Det gik dog bagefter rigtig vildt for sig, da alle de garvede Suspekt-fans viste resten af Dyrskuepladsen, hvordan man fester på bedste Vestegnsmanér. Men det indtil dér vildeste og mest vanvittige nummer blev toppet lige bagefter, da grønne strobe lights lyste den tusmørke himmel op og samplingen af ‘Blood Rave’ fra Blade afbrød den korte tavshed over Roskilde Festival.
‘Knepper Dig Til Techno’ er et af de bedste livenumre, Suspekt har, fordi det er så vildt og voldsomt, at ingen har lyst til at stå stille til det. Undervejs, når der var beatdrops, blev der kastede med mindst hundrede grønne knæklys fra publikum, som i den grad følte den.
Suspekts univers er bygget op om perversitet og anarki, og begge dele var i højsædet under de sidste timer af Roskilde Festival 2015. Bai-D lavede sit party/scoretrick med at invitere en ung dame blandt publikum med op på scenen til en drink og et shot, mens Orgi-E smed tøjet og opfordrede folk til at gøre det samme. VodkaLars gav den fuld spade, som han plejer, bandets faste bartender havde sin faste tale om ikke at have nogen penge som oplæg til ‘Proletar’, og der var intet, der gik helt efter hverken bogen eller reglerne.
Lukas Graham og Jooks gjorde trioen og bandet selskab under ‘Danmark’, ‘Rolig Rolig’ og seneste single, ‘Søndagsbarn’, hvor der blev sendt et skud ud til Don Domingo mens solen tittede frem i horisonten.
‘Det kan godt bli’ vildere!’ skreg pladsen mod scenen efter ‘Kinky Fætter’ blev spillet som næstsidste ekstranummer. Den udfordring til Rune Rask og co. op – og spillede derfor nummeret hele fire gange. Og ja, det blev vildere, vildere og vildere på både scene og plads. Folk kravlede i højtalertårnende, romerlys blev affyret og storskærmen viste bare overkroppe og nøgne bryster i flæng.
Suspekt kunne sagtens have spillet en af de andre aftener på Orange Scene, men det var på en eller anden måde poetisk smukt at se alt det bedste fra en uges anarki i slammen serveret på to timer for lige at sætte en sløjfe på, hvad Roskilde først og fremmest er og kan, som mange andre festivaler ikke kan og ikke har. Et vanvittigt campingliv med åndssvagt vanvittige fester.
Det føltes som at stå på den store sti på campingpladsen, hvor flere camps med store anlæg har deres helt egen fest, som man bliver grebet med af, og før man ved af det, så er klokken fire om morgenen, og man har fuldkommen glemt tid og sted i infernoet af unge, hoppende, dansede, skrigende, skrålende, rygende, drikkende, opkastende, og enkelte sovende mennesker, som bare skal klemme det sidste ud af Roskilde, inden turen går hjem til det virkelige liv.