Efter den elektroniske musik virkelig har gjort sit indtog i verden, har festivaler med ét bestemt musikfokus også forsøgt at gøre sit indtog i Danmark.
Roskilde forsøgte sig med Corabelle, men der var ikke opbakning nok fra publikum.
Men en festival med masser af opbakning fra udlandet klarede den og fik dansk premiere i weekenden. Fra hovedsædet i Barcelona kom Sónar på besøg i DR Koncerthuset.
Sónar har kørt i mange år i Spanien, og årets program byder blandt andet på navne som Chemical Brothers, Skrillex og Die Antwoord.
Derfor var det alligevel en smule skuffende, at der ikke på samme måde var stærke, (for en P3-lytter) velkendte hovednavne til den danske version af Sónar 2015.
De fleste navne var nordiske, og mange af de danske, kendte navne, var under nye projekter.
Ved ankomsten fredag aften kunne det også godt være blevet et kæmpe antiklimaks. Indtil ret sent på aftenen var der ikke mange mennesker, og den vildeste reaktion på de DJ’s, der spillede, var anerkendende nikken i takt til musikken.
Men efterhånden som aftenen skred frem, navnene kom på, og fadøl blev tømt, blev stemningen også mere løs.
Aftenens hovednavn, den rutinerede brite, Jon Hopkins, trak masser af mennesker, som åd hvert eneste lille bip råt.
Men det elektroniske univers bliver også tungt i sidste ende. Derfor var det med en tyk hovedpine, at en træt krop tog hjem efter første aften.
Lørdag mindede om en aften på et stort, fancy diskotek i Berlin med flere rum og flere DJ’s. Masser af mennesker, masser af kø, masser af typer og masser af musik.
Mens manden med nettrøjen og strikhuen tågede rundt ved alle tre scener, Av Av Av ravede og Rune RK spillede op under sit nye synonym, havde flere publikummer gang i det klassiske klubspil.
For én ting ved den elektroniske scene er musikken. Noget andet er det image, man får. Og det sidste fyldte meget hos hipstertyperne, hvis samtaler man overhørte i ølkøerne.
Trentemøller var et af lørdagens største navne og tiltrak også en god portion mennesker, som nede bagerst i salen var væsentlig mindre pumped end dem forrest.
Efter lørdag var konstateringen fra anmelderens hoved – der selv elsker lækre beats og god bas – at man godt kan få for meget af den elektroniske musik.
Sónar havde et pænt første år i Danmark, men det var – ærlig snak – ikke noget specielt. Men der er et virkelig godt grundlag for de kommende år i Koncerthuset – med større navne og vildere fans.
Se Daniel Nielsens flotte billeder fra Sónar HER