Der gik ikke mange sekunder fra Birthe Kjær trådte på scenen torsdag kl. 13:45 til den store plæne på Jelling Musikfestival forvandlede sig til et festfyrværkeri af fællessang, kædedans og kærlighed til dansk pop-nostalgi. I et hvidt sæt med en stor rød blomst og pink øreringe åbnede hun showet med “Hvad er din hemmelighed” – og så var festen i gang.
Publikum var en festlig blanding på tværs af generationer. Men det var især de unge mænd iført t-shirts med Birthes ansigt på, der stjal billedet – og som tydeligt var klar til fest. Allerede ved andet nummer, “Maler byen rød”, stod det klart, at Birthe stadig er en af de få der kan samle så bredt et publikum.

På scenen havde hun sit trofaste Feel Good Band – ni musikere med blæsere, korpiger og rytmegruppe – som skabte en solid og velkendt lyd. Der var højt humør, solen tittede frem, og alle skrålede med. Under “Sommer og sol” overdøvede publikum selv højtalerne, og man kunne mærke, hvordan musikken samlede folk.
Men der var også noget meget genkendeligt over koncerten – på både godt og ondt. Showet mindede i høj grad om hendes optræden fra sidste års festival, og setlisten havde stort set ikke rykket sig. De mange medleyer og Elvis-covers føltes som rutine fremfor overraskelse. Der er ingen tvivl om, at Birthe leverer det, publikum forventer – men ikke mere end dét.

Det betød dog ikke, at stemningen faldt. Tværtimod blev hele plænen omdannet til et kæmpe kor under “Den knaldrøde gummibåd”, der endda blev startet af publikum selv. En lang boogie woogie-kæde snoede sig over pladsen, og Birthe, som har ramt de 78 år og stadig er fuld af overskud, sang ivrigt den ene sang efter den anden den at miste pusten. Hun har måske skruet ned for koreografien, men ikke for nærværet.
Efter godt en time og et kvarter lukkede og slukkede hun med endnu et omkvæd af “Maler byen rød”, og der var ingen tvivl: Hun malede den. Igen.
Birthe Kjær leverede præcis det, hun plejer – og dét var nok for de fleste. En nostalgisk, glad og folkelig koncert, hvor festen kom før fornyelsen. Men til trods for en komplet gengivelse af koncerten fra sidste år med samme set-liste og tricks for at holde publikum igang – fungerede det fejlfrit, så hvorfor ændre det?
