Sen, sørgelig misere: Nicki Minaj i Royal Arena

Publikum i en halvfyldt Royal Arena-sal fik sat deres tålmodighed på en alvorlig prøve, da super-rapperen Nicki Minaj skulle spille tirsdag aften i Royal Arena. Desværre var aftenens performance ikke ventetiden værd.

GRUNDET FOTOFORBUD KAN VI IKKE VISE BILLEDER FRA KONCERTEN. BILLEDER FRA NIKCI MINAJS KONCERT PÅ ROSKILDE FESTIVAL I 2015 ER I STEDET ANVENDT.

Det er sjældent – faktisk så sjældent, jeg ikke mindes at have oplevet det til bare én de nogen-og-mange koncerter, jeg set i mit 31-årige liv – at optakten til en koncert blandt andet består af buh-råb og publikummer, der forlader spillestedet, før showet overhovedet er startet. Men det var desværre tilfældet denne tirsdag i juni, der var overraskende råkold udenfor og endnu mere overraskende råkold indenfor.

På gulvet foran scenens catwalk stod unge mennesker pakket ind i pink, fra parykker og bukser til cowboyhatte og glimmer på ansigt og krop. Selvom Royal Arena langt fra var fyldt, var der ved en 20-tiden en livlig summen blandt de fremmødte. De få dedikerede i det såkaldte Golden Circle-område allerforrest ved scenen var kommet allerede klokken 18 for at få det bedste udsyn til aftenens show. Men først knap fem timer senere fik produktet af deres 825 kroner dyre billetpris.

Hovedpersonen for dagens koncert var nemlig ingen steder at spotte før klokken 22.53. Den 41-årige rapper og hitmager Nicki Minaj var på visit med sin “Gag City Tour”, og stop nummer 47 på verdensturnéen var altså eksotiske Amager, hvor der nok er blevet slået rekord for færrest antal fremmødte indtil nu. Det skulle dog ikke blive aftenens største skandale for verdensstjernen, nej, for én ting var den tynde menneskemængde – og den sene starttid for koncerten på en hverdagsaften – showet var ingenlunde ventetiden værd.

Nicki Minaj, Roskilde Festival 2015, Orange Scene, RF15
Foto: Lasse Lagoni

Gjorde publikum trætte

2024 har været et hårdt år for Nicki Minaj med det borgerlige navn Onika Tanya Maraj. Ikke nok med, at hun i starten af året havde en meget offentlig rap beef med “kollega” Megan Thee Stallion, hvor hun ifølge internettet blev tværet ud af det yngre stjernefrø, så står Minaj angiveligt også midt i et brud med ægtefællen Kenneth “Zoo” Petty, som hun blev gift med tilbage i 2019.

Oveni dét har der været hårde ord med på vejen fra publikum på hendes turné indtil nu. På TikTok er flere videoer gået viralt med levende billeder fra arenaer rundt om i USA, Canada og Europa, hvor publikum utålmodigt venter på, at Minaj træder på scenen. Når hun så endelig har gjort det, har det til tider været med manglende entusiasme eller decideret manglende brug af mikrofonen.

Der var ellers håb for København, da opvarmeren DJ Boof stillede sig på scenen for at spille en mindre hitparade og varme salen op til den selverklærede dronning af raps ankomst. Beklageligvis formåede den tidligere DJ for The Wendy Williams Show både at få publikum helt op i gear og derefter køre dem trætte med et rodet sæt af sange fra Rihanna, Drake, DJ Khaled, Nicki Minaj (naturligvis) med flere, der blev meget brat mikset sammen. Håbet var der kort, og så forsvandt det igen.

Nicki Minaj, Roskilde Festival 2015, Orange Scene, RF15
Foto: Lasse Lagoni

Børn og forælder gaber om kap

Efter en time og ti minutters forfest, som havde været bedre hjemme i stuen med vennerne og et anstændigt anlæg, gik Boof af 20.40 efter at have fortalt publikum flere gange, at ankomst til “Gag City” var nu. Det skulle så vise sig, der var en time og ti minutters transit fra stationen og ind til byen.

Da lyset endelig slukker i salen, er flere publikummer allerede trætte. Flere af de mindre børn, som var til stede, klør sig i øjnene af træthed, og flere forældre gaber om kap, mens der generelt er en rastløs stemning i salen. På storskærmene på scenen vises der en lille film af en dukke-lignende Nicki Minaj-figur, som flyver et pink fly med en kæmpe joint i kæften. Herefter spiller trommeslager og DJ på scenen op og gør anslag til første sang… men efter lidt tid stopper de, salen bliver sort, lidt tid går, og så starter de op igen.

Dette blev temaet for “Gag City”-showet. Tekniske udfordringer, dårlig timing og generelt følelsen af at se på en generalprøve frem for et show, der har været on the road i tre måneder på, indtil nu, to kontinenter. Nicki Minaj selv virkede også off. Hendes livlige og boblende personlighed, som vi oplevede den på Roskilde Festival tilbage i 2015, var der slet ikke. Iført flotte parykker og tætsiddende kostumer vraltede den lille dame rundt på scenen og forsøgte ikke at ramme sine dansere, der ellers leverede et flot show. Flere sange blev serveret i brudstykker og kortet ned, så der kunne blive plads til flere sange fra det nye album “Pink Friday 2”, men endnu værre var, at Minajs vokal på de fleste af blot var… backing track. Det er svært at sige med sikkerhed, men flere af stykkerne med sang frem for rap virkede til at blive mimet af Nicki, og når hun endelig rappede, var lyden så mudret, at det var svært at høre hendes ellers skarpe tekster.

Der var i løbet af koncerten små glimt af den Nicki Minaj, som har leveret hits og imponerende rapvers igennem en cirka 15 år lang karriere. Sange som “Roman’s Revenge” og hendes ikoniske vers på Kanye West-sangen “Monster” kunne have været de små stykker guld, som skulle løfte aftenen og give publikum, hvad de forventede. Men det blev bare aldrig rigtig helt dét, man havde håbet på. Endnu værre var det, da Minaj skulle synge ballader som “Fallin’ 4 U” og “Save Me”, hvor korsangerinden Keisha Renee overshinede aftenens hovedperson med imponerende flotte vokaler. Som nogle unge, skuffede fans pointerede på vej hen til metroen efterfølgende: “Hvornår kan vi se hende live… solo?”

Undervejs i showet var der mange pauser for at gøre plads til kostumeskift, hvilket ville være fint, hvis det varede få minutter, og danserne for eksempel kom ud og gav et show imens. I stedet fik publikum lov til at høre flere af sangene fra Nickis diskografi, mens der kørte noget film på skærmene. Beklageligvis blev pausesangene spillet i fulde versioner modsat dem, hvor aftenens hovedperson faktisk var der til at synge og rappe dem. Desuden virkede der flere gange til at være koks i maskineriet, blandt andet med nogle markerede bokse, Minaj kunne stå i, alle med navne på nogle af hendes mest famøse alter-egoer. Men da Chun Li skulle ud og lege, rodede scenefolket rundt med æskerne, som om, der ikke var styr på, hvilken der skulle stå hvor.

Nicki Minaj, Roskilde Festival 2015, Orange Scene, RF15
Foto: Lasse Lagoni

Det kunne være en hitkoncert – det var det bare ikke

Sætlisten var blevet kortet ned i forhold til seneste show i Paris i weekenden, men det var nok også fint af hensyn til børnene, der var ude langt over deres sengetid, og de voksne, som skulle op på kontoret morgenen efter. Hitparaden til sidst med “Super Bass”, “Super Freaky Girl” og “Anaconda” virkede forhastet, og da Minaj forud for sangene “The Night Is Still Young” og “Moment 4 Life” ville holde én af sine famøse taler, denne gang om at leve i nuet, virkede hun træt, måske påvirket, mekanisk og ikke til stede i nuet selv.

Det er synd, for Nicki Minaj kunne lave en hitkoncert med så mange store sange, de fleste kender og kan danse med til. Publikum blev desværre bare trætte og udmattede efter så mange timers venten. Til sidst blev der ikke engang klappet af hende, når hun kom ind igen efter endnu et af de utallige kostumeskift.

I en tid hvor popstjerner brillerer med imponerende store og smukke produktioner, der lige så godt kunne være en Oscar værdig, og hvor man kan få så meget for pengene, når man køber de i dag ret dyre koncertbilletter, så er det synd, at folk som Nicki Minaj forsøger noget lignende, men rammer så meget uden for skiven. Hvis der fandtes gode ord for aftenens show, så hørte jeg dem i hvert fald ikke, da der var samlet afgang fra Royal Arena og ned mod Ørestad Station klokken halv et om natten. Det var som at gå fra et stadion efter en fodboldkamp, hvor hjemmeholdet lige havde tabt mesterskabet på et selvmål.

Vil du se flere billeder af hendes koncert fra 2015 kan du klikke her!

Se også

Engang var Dizzy Mizz Lizzy guld – nu er de sølv

“She said that silver’s meant to burn forever”   Sådan lyder...

Aqua i Royal Arena: Fyldt med kaos og kærlighed

Lørdag aften i Royal Arena var der lagt op...

D-A-D fejrede jubilæumsfest med cowboytema og crazy gæster

Hvis der findes en rockmusisk ekvivalent til landskamp på...

Kellermensch smadrede næsten Det Kgl. Teaters pæne facade

Kellermensch’ koncert på Det Kongelige Teater var en unik...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her