Melanie Martinez tog os med til sin fantastiske verden

Med scenen som portal fik publikum en time og et kvarters indblik i en underfundig verden af fire-øjede feer, mystiske svampehuse, ildspyende drager og intimt distancerede popsange.

Melanie Martinez gør tingene på sin helt egen måde, og alligevel, eller måske derfor, har hun et helt særligt tag i sin fanskare. Dette er tydeligt at se på køen til torsdagens koncert i KB Hallen som ikke bare er lang, men også fyldt med enormt god stemning blandt de mange fans der er kommet flot klædt på, nogle endda i deres egne udgaver af fe-væsener som Martinez’ seneste album ‘Portals’ netop omhandler. Dette er heller ikke tilfældigt, og fansenes udklædning er noget Martinez har opfordret til, og er i forlængelse af den udklædning hun selv bærer overalt i denne album æra, om det så er i videoer eller på sociale medier, ja selv på scenen under hele koncerten.

Det er et stærkt koncept, og derfor er det også dejligt at se en kunstner som tør gå hele vejen ud. Den magiske verden er allestedsnærværende, fra det farverige lysshow og røg, til de fire udklædte dansere der konstant bevæger sig i forhold til, og med, Martinez selv, til scenearrangementet flankeret af oppustelige svampe, til de fantastisk flotte visuelle film der kører på baggrunden hele koncerten igennem. Det er en fantastisk rejse, og det visuelle er en stor del af det, hvor musik, koreografi og scenearrangement går op i en højere enhed næsten som ved en teaterkoncert. 

Melanie Martinez, K.B.Hallen
Foto: Martin Kleisberg

Temaerne som Martinez’ behandler på ‘Portals’ er ofte meget modne, med titler som “Death” og “Void”, og med tekster som står i stærk kontrast til den legesyge og magiske stemning sangene ellers har. Dette er noget man bliver opmærksom på når man kigger sig omkring, eller lytter til de hundredevis af øredøvende skrig når vi får første glimt af Martinez selv, og ser at gennemsnitspublikummet er piger, mange knap nok teenagere. Der er en helt særlig uskyldig dissonans i at opleve en hel koncertsal af overvejende folkeskole alder skrige med på ordene “Push your penis into your mouth, I’ll make you choke on your doubt”  fra sangen “Nymphology”.

Men det er en del af det univers Martinez skaber, både på plade og fra scenen i aften. Det er et KB Hallen stort safe space til at forlade sine problemer, og finde tryghed og fællesskab foran en sceneformet portal til en magisk verden.

Her vil jeg også gerne fremhæve KB Hallens personale som ydede en fantastisk indsats. Der var et samarit telt ude foran salen, tydeligt og let synligt, personalet der mødte de mange unge fans ved dørene var delt op sådan at det var kvinder som kropsvisiterede, mens det var mænd der scannede billetter og viste vej, og måden personalet tog sig af de unge mennesker der havde det svært, og måske var blevet overvældet ved koncerten, var med empati og forståelse. Med så mange børn til koncerten, synes jeg at dette var et valg der var værd at fremhæve. 

Jo, der var småting at anmærke. Det tog lige et par sange før lyden ikke knasede i højtalerne, og jo, Martinez’ stemme tog et knæk i løbet af, ironisk nok, sangen “Battle of The Larynx”, men det gjorde det kun tydeligere at det var hende som sang, hvilket under udklædningen kun fremstod positivt for mig. Det var alt i alt en fantastisk koncert, og jeg kan forestille mig at der må have været nogle stille klasseværelser fredag med alle de tabte stemmer fra de uendelige lykkesskrig og sind som dagdrømmer sig tilbage til en magisk aften. 

Melanie Martinez, K.B.Hallen
Foto: Martin Kleisberg

Se flere af Martins flotte billeder fra koncerten HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
André Sønderbæk
André Sønderbæk
Betaget af alt fra kaos til kosmos, fra mathcore til intimkoncerter med popdivaer og alt derimellem.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her