Da Mark Knopfler torsdag aften gik på scenen i Jyske Bank Boxen i Herning, var det den første ud af to koncerter på dansk grund. Denne gang var den 69-årige sanger og guitarist uden sine venner fra Dire Straits, og selvom man ønskede de var tilstede, så fuldførte Mark Knopfler opgaven som soloartist ganske tilfredsstillende.
Selvom Mark Knopfler er 69 år gammel, så beviste han torsdag aften, at det ikke er alle, der falmer med alderen. Med sangene ”Why Aye Man” og ”Sailing To Philadelphia” viste han, at fingerspillet stadig var acceptabelt. Mark Knopfler anses som en af de største guitarister nogensinde og har gennem Dire Straits og sin egen solokarriere solgt over 120 millioner albums. Det kunne man ikke rigtig mærke i Jyske Bank Boxen.
Ét af de albums som ikke har været med i udregningen særlig længe, er det nyeste af slagsen, Down The Road Whereever, der udkom i 2018. Til aftenens koncert spillede Mark Knopfler kun ”My Bacon Roll” og ”Matchstick Man” fra albummet. Selvom han tidligere har udtalt, at hans sange er lavet for at blive spillet live, så var to sange desværre kun det, det blev til. De nyeste sange er utrolig elegante, og mange af sangene er inspireret af hans tidlige dage med Dire Straits, så der gemmer sig oplagte historier bag.
Inden disse sange sad Mark Knopfler på en stol centralt placeret på scenen og introducerede sangene med en lille historie. Desværre udeblev historiefortællingerne herfra, mens musikken i få tilfælde blev trukket i langdrag. Færre sange og mere historiefortælling ville være optimalt med et bagkatalog og en historie så interessant som Mark Knopflers.
En trubadur med humor
Selvom Mark Knopfler stemme var bedst, når han sad ned, så var lydkvaliteten særdeles bedre, da han stod op. Efter koncertens første numre fik lydmanden endelig styr på det rungende ekkokammer som Jyske Bank Boxen blev forvandlet til. Efter syvende sang havde han tydeligvis tabt sutten igen. Ud af ingenting begyndte en utrolig irriterende pivelyd. Lyden var tydeligvis til stor irritation for det ældre publikum, da flere holdt sig for ørerne og enkelte måtte se sig nødsaget til at forlade koncerten. Måske gik lyden ind i høreapparaterne?
Efter flere stille sange fik Mark Knopfler for alvor sat gang i den siddende fest med ”Postcards From Paraguay”. Her dansede det 10-mand store band rundt på scenen mens det enkle, men utrolig fascinerende lysshow for alvor blev brugt. Med et lysshow med omtrent hele farvespektrets nuancer, var det lige før, at publikum rejste sig op og dansede – men kun næsten.
Tilbage i tiden med Dire Straits
Selvom Dire Straits blev opløst i 1995, så var nogle af bandets sange stadig repræsenteret ved aftenens koncert. Både ”Once Upon A Time In The West”, ”Romeo And Juliet”, ”Your Latest Trick” og megahittet “Money For Nothing” Sidstnævnte var, baseret ud fra publikums reaktion, aftens favorit. Selvom Mark Knopfler havde frabedt publikum at bruge deres mobiltelefoner under koncerten, så hev en stor del af de 12.500 mennesker den stadig frem for at indfange øjeblikket.
Ved koncertens afslutning fik Mark Knopfler sat to tykke streger under, at han stadigvæk kan. Særligt ved “Piper To The End” og ”Going Home: Theme From Local Hero” viste han, at guitaren stadig er favoritten. Koncertens afslutning var stillestående, men alligevel ganske magisk
På billetten står der som overskrift ’An Evening with Mark Knopfler’, og sikke en aften det blev. Med sange fra Mark Knopflers kolossale bagkatalog og nogle af Dire Straits største hits, blev aftenen ganske mindeværdig. Historierne var få, men dem som har billet til koncerten den 15. juni i Royal Arena i København har noget at glæde sig til.