Akkompagneret af DJ/hype man og fire backup-dansere bød britisk-jamaricanske Stefflon Don fredag aften op til caribisk rap-fest på Apollo.
Stefflon Don er stadig et relativt uskrevet blad på den britiske rapscene. Dog nævnes hun vidt og bredt som ét af de største hiphop-talenter lige nu. Aftenens koncert beviste, at hun er en rap queen in spe.
Lak og female power
Stefflons bagkatalog tæller i skrivende stund et 11-numre langt mixtape og et hav af features – heriblandt senest et samarbejde med “Despacito”-bagmand Luis Fonsis på nummeret “Calypso”. Kendskabet til den britiske rapper er derfor givetvis relativt begrænset for hovedparten af Roskilde Festivals deltagere.
Indtil 15 minutter for koncertstart var der således stadig relativt tomt foran Apollo-scenen. Dog endte der med at være et ganske hæderligt fremmøde.
Observationer foran Apollo tydede på, at mange kendte Stefflon af navn men ikke så meget på hendes nuværende bagkatalog. Rapperens eminente stage presence sendte dog hurtigt stemningen i vejret blandt publikum.
Bootylicious hiphop-talent
Stefflon Don har en [indsæt selv peach-emoji], der kan give selveste Beyoncé kamp til stregen. Det skortede da heller ikke på dristige dance moves og female empowerment på Apollo fredag aften – hvilket blev modtaget med bifald blandt både mænd og kvinder.
Mens solen gik ned over festivalpladsen, spyttede det prominente hiphop-talent rim, der (som minimum) var en Arena-placering værdig. Fair nok, aftenens hovedperson har som nævnt et begrænset bagkatalog, så placeringen på Apollo giver fint mening.
Der er dog uden tvivl potentiale til meget, meget mere.
Talentet rækker til mere
Stefflon sammenlignes ofte med Nicki Minaj, og lighederne var da heller ikke til at tage fejl af. Hverken når det kommer til udseende eller teknisk kunnen.
Dog beviste Stefflon i løbet af den knapt 60 minutter lange koncert, at talentet uden tvivl rækker til meget mere end Nicki Minaj-sammenligninger og Roskildes mindste scene.
Eneste umiddelbare minusser ved aftenens koncert var en underligt malplaceret DJ, der skabte mere forvirring end flow. Ligeledes var der relativt lange pauser i et forholdsvist kort set.
Stefflon blev i 2017 signet af Quality Control Music, så mon ikke der snart er et fuldgyldigt album på vej, der kan kvalificere hende til en større scene end Apollo. Aftenens koncert var i hvert fald et bevis på, at briten er én, der er værd at holde øje med.