Banks – Kontrasternes aften

Det var både hårdt og følsomt, introvert og ekstrovert. Amerikanske Banks fik næsten taget til at lette mandag aften i Vega.

Hvordan præsenterer man Banks? Det er en svær opgave, fordi det er en kvinde med mange facetter. Men dét, som er mest gennemgående i hendes musik, er de fantastiske tekster, som passer perfekt til det minimalistiske, mørke univers i musikken, der bliver bygget rundt omkring.

Stemningen var over the top i Vega fra første øjeblik, den 28-årige Jillian Rose Banks’ høje, slanke krop trådte ud af mørket med sine to dansere. Det eneste lys kom fra farvede spots bagerst på scenen, som skabte en dyster stemning fra start.

Danserne var iført mørkt tøj og noget tyndt stof over arme og hoved, hvilket fik dem til at ligne en form for spøgelser. Passende nok var første nummer på setlisten “Poltergeist” fra seneste album, Altar. Allerede fra start viste den unge sangerinde, at hun kan entertaine, da hun betjente to forskellige mikrofoner, mens hun dansede i takt med de to spøgelser.

Banks’ musikalske karriere startede, da hendes forældre blev skilt, da hun var 15. Hun begyndte at spille klaver og skrive sange om det som en form for terapi for sig selv. Herefter fik hun – sjovt nok – en bachelor i psykologi, hvilket giver god mening, når man hører musikken og teksterne i Banks’ univers.

De er nemlig oftest fyldt med smerte. Mange af teksterne omhandler dysfunktionelle forhold til mænd, så som i nummeret “Trainwreck” fra seneste album:

“Shut down by a guy I never wanted to kiss
Not gonna hear the singing of his ringing triumphing
And I’m chugging along in a train
And I’m heading the wrong way, and I’m a trainwreck”

Nummeret “Waiting Game”, som blev Banks’ første radionummer i Danmark, blev ligesom de forrige sange modtaget med stor applaus. Publikum i den udsolgte salg var die hard på fra start, og det smittede af på den unge kvinde på scenen.

Hendes hårde attitude under f.eks. et nummer som “Fuck With Myself” forsvandt som dug for solen, når hun talte til publikum. De mørke, dybe toner blev erstattet af en mere lys og glad fornemmelse, når hun sagde tak til folk for at komme.

Selvom det var tungt og langt fra i højeste gear i starten af koncerten, kom der et midterstykke, hvor tempoet blev sat en smule ned. Her viste Banks sine virkelige kvaliteter som kunstner. Især med nummeret “Better” beviste hun, hvor dygtig hun er. Der er mange svære stykker, som hun formåede at løfte i Vega, så hårene rejste sig og publikum jublede flere gange undervejs som et cadeau for godt arbejde.

Omvendt var der flere gange undervejs, hvor det virkede som om, Banks selv følte, hendes vokal var for lav, og derfor måtte vinke efter lydmændene. Og jo, flere gange druknede den sarte vokal i den tunge bas og den dystre stemning.

Stemningen lettede, da “Judas”, “Better For Thread” og det junglelydende højtemponummer “Haunt” sluttede det timelange set af. Som ekstranumre kørte Banks først “27 Hours”, og da publikum klappede og stamepede i jorden og skreg efter mere, bad hun bandet finde “This Is Not About Us” frem som ekstra ekstranummer. En smuk og højenergisk afslutning på en kort, men intens koncert fyldt med glæde og smerte, tudefjæs og bossness, mørke og lys, generelt kontraster fra en kvinde fyldt med diversitet.

Banks, VEGA
Foto: Rod Clemen

Se alle billederne fra koncerten HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her