Pharfar – Ordekvilibristens eksperimenterende EP

I går dukkede der seks nye, danske dancehall-numre op på din favorit streamingtjeneste. Pharfar står bag og har tildelt EP’en navnet ‘Kawasaki’ – hvilket straks får en til at håbe på en skive med masser af fart på. Tre gange Pharfar lurer på coveret, alle i den samme, grønne farve som man kender fra en Kawasaki Ninja – et styks hurtigtkørende tohjulsmonstrum.

Men det er ikke fordi, der er vildt meget fart på fra start. Første nummer på pladen har statementstitlen Alt For Mange Mænd, som sjovt nok handler om fester med for mange “munke” frem for “kyllinger”. Komisk nok har Pharfar i nummeret en dialog med en kvinde, der fejlagtigt forveksler ham med Kenno og Pilfinger fra Djämes Braun, lige før broen lyder helt magen til noget, man netop har hørt før fra dancehall-duoen. Derudover er det et hyggeligt beat, som gør ens dansefødder løse på busturen på vej på job. Man sagtens kunne forestille sig blive et hit på højde med Mand.

Næste nummer, Kawasaki, stinker langt væk af numsedans og sex – sidstnævnte er sjovt nok også tekstens omdrejningspunkt. Pharfar har altid været god med ord, men hans billedsprog og metaforer, når det kommer til the kinky stof, er helt ekstraordinær. I nummeret synger Pharfar blandt andet, at pigen skal “lege med den ligesom en dukke fra Barbie”, at han “stikker den ind som en lasagne i en mikroovn”, og at hun skal “tygge på den som lakrids med salmiak i”. Til sidst sluttes det af med et af de svedigste moombahton-beats, jeg har hørt længe.

Tik Tok, som følger Kawasaki, er mindre subtil i sit budskab, men har samme tema som foregående. Beatet minder om noget amerikansk, svedig R’n’B fra midt-00’erne, hvilket bare gør det endnu mere lummert, når Pharfar så lummert rapper, at “hun rulller med øjnene, når Pharfar presser”. Lidt mindre for børn end tidligere. Den eneste rigtige måde at danse til det her er sådan her:

giphy

Nummeret ‘Holder Mig Skarp’, der udkom som single i februar, sætter det hele ned i tempo og sender associationer til Ukendt Kunstner. Det er laidback og lækkert, men også en sang, der ser lidt mere indad end i det musik, vi tidligere har hørt. Her kan man virkelig mærke, at Pharfar gerne har ville udfordre sig selv og sit musiske univers, som han har udtalt til Gaffa:

“Jeg har prøvet at sprænge boksen lidt for at udfordre mig selv denne gang og se, hvad jeg kan bruge min musik til ud over det, som jeg er så god til og kender normalt.”

På Heyo Prinsesse vælger Pharfar at gasse op og fræse derudaf, som vi kender ham bedst. Det lyder som en Alt Er Godt part ll med et lignende beat, ligesom den 42-årige Pharfars flow lyder, som vi kender ham for.

Sidste nummer er Det Er Koldt Derude, som kunne være et tema for årets forår, men som er det dybere afslutningsnummer om at være hjemløs. En sang, som Pharfar udgav i vinter, hvor han donerede nettoindtægterne til Kirkens Korshær, og som er skrevet som reference til sangen af Steen Steensen Blicher Det Er Hvidt Herude.

I alt er det så seks numre, som alle er ligeså forskellige som gutterne, Pharfar plejer at lege med hos Donkey Sound. En EP, hvor der leger lige så meget med genrene, som der bliver leget med sproget – især på titelnummeret Kawasaki. Hvis der fandtes en medalje for at være ordekvilibrist, skulle den gå til Pharfar.

Se også

Engang var Dizzy Mizz Lizzy guld – nu er de sølv

“She said that silver’s meant to burn forever”   Sådan lyder...

Aqua i Royal Arena: Fyldt med kaos og kærlighed

Lørdag aften i Royal Arena var der lagt op...

D-A-D fejrede jubilæumsfest med cowboytema og crazy gæster

Hvis der findes en rockmusisk ekvivalent til landskamp på...

Kellermensch smadrede næsten Det Kgl. Teaters pæne facade

Kellermensch’ koncert på Det Kongelige Teater var en unik...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Alt i alt er Kawasaki en skive med spræl i, hvor man får associationer til producere som blandt andre Pilfinger fra Djämes Braun og Jens Ole McCoy fra Ukendt Kunstner. Hvilket jo er sjovt, når lige præcis de gutter har en (pil)finger med i spillet. Det klæder Pharfar at udvide sin musikalske horisont, og jeg tør vædde med, at der nok skal være Kawasaki-musik på en række anlæg på sommerens danske festivaler.Pharfar - Ordekvilibristens eksperimenterende EP