Interview med Linda Christine Drejer Bonde om musik, kærlighed og det aktuelle album, Blossoming in Blue Skies.

Danske Mammut Is In Love er et musikprojekt ledet af Linda Christine Drejer Bonde. Hende finder din vakse skribent snildt på det der Facebook, og den nyudklækkede musikskribent lægger benhårdt ud med ”simple” spørgsmål om bandets konstellation. Men intet er så simpelt hos Mammut Is In Love, at der kan tales om en fast bandsammensætning; i stedet benytter Linda Christine forskellige musikere afhængigt af situationen. I stedet bevæger samtalen sig forsigtigt videre til bandets oprindelse og det ejendommelige navn.

Den anden sang, jeg lavede, opstod på min daværende kærestes microKORG, hvor jeg fandt en kæmpe, buldrende baslyd. Jeg tænker tit i billeder, når jeg laver musik, og forestillingen om noget stort gungrende igennem et landskab kom, samtidig med at jeg i den periode tænkte meget over kærligheden, i poesien og i mit liv. Jeg tænkte, at en mammut, som havde kærlighed med sig, var gigantisk og noget som ikke var præget af fornuft og begrænsninger, men som i umiddelbarhed ville elske og skrige det ud, som var det et barn, men dog stort og vist. Mammut Is In Love er på den måde et møde mellem noget der ligger langt tilbage, dybt i fortiden og et civiliserede begreb som kærlighed.

Siden da har både bandets lyd og Linda Christine udviklet sig meget, og nu er det så endelig blevet tid til et helt album fra Mammut Is In Love, navngivet ”Blossoming in Blue Skies”. Denne udvikling skyldes mange rejser med musikken i højsædet, men nu følte Linda Christine, inspireret af princippet om udbud og efterspørgsel, at pladen skulle komme.

Vi har efter mange koncerter haft en helt ubærlig efterspørgsel. Publikum ville have noget med, og vi havde ikke noget indspillet, som vi kunne imødekomme og indfri denne efterspørgsel med. Derfor lavede vi den første EP, som de kunne få med sig efter koncerter. Efter en rejse til New York og en del indspilninger dér, havde jeg et behov for at dokumentere, være i et studie og mærke den luksus, det er bare at spille med en tekniker bag knapperne, således at jeg kunne fokusere og gøre det jeg elsker: Lave musik. Brian Batz, en god ven, var ham der sad bag tasterne. Det var totalt lykkeligt. Jeg ville ikke hjem igen. Jeg må til at få et studie, hvor jeg kan være hele tiden. Måske lykken ville være at vågne op i et studie, slå øjnene op og så lå man i et musisk slaraffenland.

Mammut Is In Love kan dermed sætte hak ved den ikke uvæsentlige bedrift i at få udsendt et debutalbum. Nu skal der så spilles koncerter, hvis det står til Linda Christine, der har givet koncerter på egen hånd, men som nu igen vil have andre omkring sig på scenen.

Sidst var jeg en tur til blandt andet Lissabon, hvor jeg gav koncert for et fantastisk og rørende publikum. Nu er tanken og ønsket at være social igen, og jeg savner at spille med andre. Så det er målet. Et andet mål er at få flere samarbejdspartnere, der kan hjælpe med at sprede musikken. Nu er der et konkret produkt/albummet at samarbejde omkring. Hvilket hjælper målet. Og så fortsætte med at spille og lave flere indspilninger hele tiden, for hurtigt at kunne sprede og dele musikken. Jeg kan lave en sang her og nu.

Ovenpå dét produktive løfte kastes Linda Christine ud i et definitionsspørgsmål. På bandets Facebook-side definerer de deres musik som ”mammut-pop”. Men hvad betyder dét egentlig?

Mammut-pop er en mammuts primitive, umiddelbare og naive trampen og gang i et landskab som findes i nutiden, tiden vi er i her og nu. Den opleves af en mammut moderniseret og fremmed, mere civiliseret og det den skriger og musikken der skabes, melodierne omkring denne gang er mammut-pop. Mammut-pop er mødet mellem det primitive, naive og uprægede sammen med et moderne begreb som kærlighed.

Med den retskrivningsordbogsværdige definition på plads kan Linda Christine uddybe den musikalske balancegang mellem at stamme fra Danmark men at finde stor inspiration fra hele verden. En balancegang der tydeligt præger ”Blossoming in Blue Skies”.

Jeg tror, de danske rødder giver sig udtryk i de sfæriske elementer i musikken. Det drømmende, svævende og af og til mytologiske. Og kærlighedsanalogien. Jeg er måske præget af min barndom og min opvækst på landet med naturen omkring. I musikken finder jeg til gengæld en frihed, og et sprog som måske sprænger nogle rammer og grænser og udvisker nogle påvirkninger. På grund af min opvækst på landet har jeg sunget i kirkekor, fra jeg var helt lille, og jeg har et tæt forhold til mange danske salmer og har også været i store klassiske koncertsammenhænge, hvor vi opførte værker og sang på latin. Jeg tror, dette har givet mig en naturlig fornemmelse for harmonier. Nu elsker jeg at lave musik og synge, og jeg tror at især korharmonierne har spillet en stor rolle i mit udtryk. Men jeg suger måske mere til mig og kan lide at blive præget af mine omgivelser, når jeg er i USA end i Danmark, hvor jeg mere udtrykker og manifesterer noget inden i mig, som jeg ikke altid føler passer ind.

For at høre hvordan Linda Christine og co. har grejet at kombinere korharmonier med amerikansk inspiration er der ikke andet at gøre end at give ”Blossoming in Blue Skies” et lyt.

 

Støt Mammut Is In Love og køb albummet HER