Lis Sørensen måtte melde afbud – og dagen før fik Malte Ebert at vide, at han skulle åbne den store scene lørdag kl. 13:30 på Jelling Musikfestival. En umiddelbar opgave, der kunne have fået mange til at vakle. Men ikke Malte. Han trådte ind som erstatning – og endte med at levere et af festivalens mest opløftende formiddagsøjeblikke.
Med otte stilfulde musikere bag sig, alle iført blazere, åbnede han showet med overskud og ro. Efter en halv times tid blev jakkerne smidt én efter én, og stemningen blev mere afslappet – præcis som publikums skuldre, der sænkede sig i takt med varmere temperaturer og solstrejf mellem skyerne.

Publikum var overraskende mange – og i alle aldre. Faktisk tiltrak Malte flere mennesker end Eve og Nelly gjorde aftenen forinden. Ikke med fest og fyrværkeri, men med charme, fortællinger og en elegant balance mellem nærvær og humor.
Han greb anekdoterne med præcision og lagde sig lynhurtigt i publikums hjerter. Med numre som “Kalder dem for du”, skrevet til Dronningen, samlede han pladsen i stille fællesskab, som kort efter forvandlede sig til en fælles eufori under “Kongen af Danmark”, hvor han dryssede fodboldstemning og fællesskrål ud over pladsen.
Og jo, han havde stadig lidt Gulddreng med sig. På sin guitar stod det skrevet som en lille hilsen til fortiden, men det var tydeligt, at Malte Ebert anno 2025 står stærkt i eget navn.

Han fik sluttet af med manér med det dansable hit “Er det mig du elsker?”, og pludselig var Jelling ikke bare i gang – det var tændt. Festivalgæsterne gik derfra opløftede og klar på en dag med bl.a. Gobs, Lukas Graham og KYGO i vente.
Malte Ebert var måske en sidsteøjebliks-erstatning, men han føltes som det helt rigtige valg. Med varme, humor og stil fik han åbnet Jellings sidste dag og vist, at det kræver mere end planlægning at levere en god koncert – det kræver ægte tilstedeværelse. Og dét havde han.
