Tom Morello gav torsdag aften publikummet på Copenhell 2024 masser af nostalgi, guitarlir og mulighed for at give fingeren til systemet.
Mange var mødt op på Copenhells Helveti scene for at se den ikoniske guitarist Tom Morello. Nok ikke mindst fordi Rage Against The Machine valgte at aflyse hele deres europa turne for få år tilbage – Til mange fans store skuffelse. Seneste besøg i Danmark fra amerikaneren var tilbage i 2017, så det er trods alt også en slat år siden. Inden koncerten gik snakken lidt på, at folk egentlig ikke kendte så meget til Morellos soloprojekt, men når en så ikonisk guitarist spiller, så skal man alligevel se giraffen.
Ikonisk guitarlyd
Så snart Morello og band gik i gang var hans ikoniske lyd, med et mix af funk, punk og metal, ikke til at misse. Og det virkede til at både the main man, band og publikum hyggede sig gevaldigt. Ballet blev sparket igang med Soldier In The Name Of Love og Vigilante Nocturno. Kort efter fik publikum allerede mere, end de måske have forventet fra bagkataloget, da et medley af Testify/Take The Power Back/Freedom for alvor satte gang i festen. Dog uden vokal, selvom Morello havde en ekstra sanger med. Måske af respekt for resten af Rage Against The Machine. Men ligemeget var det, for det er numre der er så ikoniske at publikum i stedet lagde vokal til.
Aftenens sætliste var på flere måner et tværsnit af Morellos lange og imponerende karriere. Og hvis man først har åbnet posen med sange fra bagkataloget er det selvfølgelig svært at komme udenom Audioslave. Like A Stone blev fremført som en hyldest til afdøde Chris Cornell. Og her blev vokalen ikke udeladt men fremført at bandets ekstra vokalist. Et nummer der nemt kan ende i fejlstået imitation. For Cornells stemme er så synonym med nummeret. Men de slap hæderligt fra det.
Vævet ind imellem sangene fra bagkataloget var en række numre fra solo projektet The Nightwatchman. De havde bestemt kvaliteter og fungerede godt med de øvrige numre. Mest fordi fællesnævneren var Morellos markante guitarlyd.
Stadig politisk
Morello er måske blevet ældre, men der er ikke blevet skruet ned for de politiske ytringer. Og koncerten bød da også på små og store fuckfingre til systemet og thumbs up til the working people. Ikke mindst med Bruce Springsteen coveret The Ghost of Thom Joad. Det bliver vel næppe mere amerikansk manden på gulvet end The Boss. Morello er gennem karrieren blevet kendt for at have politiske budskaber på bagsiden af sin guitar. Og torsdag aften var ingen undtagelse – “Ceasefire”. Det kunne gælde mange krige i verdenen, men jeg tror de fleste i publikum havde én i tankerne. At den blev fulgte op med Killing In The Name Of, som fik publikum til at gå amok i headbanging og fællesskrål, var næppe en tilfældighed.
Alt I alt en gedigen hitparade fra Morello og band. Men der manglede nu alligevel det der sidste ekstra, der får den helt op i de høje stjerner. Måske var det den manglende vokal på de mange Rage Against The Machine Numre. Klart står det i hvert fald at Morello fik mættet publikums appetit på fede guitarrifs.