Queens of the Stone Age råbte om hjælp på Roskilde

I stenalderen begyndte man at bore huller i folks hoveder for at forsøge at fikse hjerneblødninger og kraniebrud. Noget, man næsten tænkte, måske skulle være relevant efter Queens of the Stone Ages’ koncert på Roskilde Festival onsdag nat. 

Det hele passede sammen. Som salt og peber og kniv og gaffel. En koncert med Queens of The Stone Age på Roskilde Festival onsdag nat var på papiret det perfekte match, så hvad kunne gå galt?

Desværre en hel del. 

Queens of the Stone Age leverede en energisk optræden på Roskilde Festival, og fra start med “No One Knows” og “The Lost Art of Keeping a Secret” fik de med deres karakteristiske musikstil og intense lyd skabt en stemning af mørke og mystik for en stund onsdag nat. 

Men mystikken forsvandt jo længere tid 1996-bandet spillede, for jo dårligere lød det. 

Mens stemningen under “Go With The Flow” og “The Way We Used To Do” var urokkelig, så var det helt modsat under “Emotion Sickness”, som fik koncerten til at føles flad, og det ellers velspillende guitarspil lød som et råb om hjælp. 

Et råb om hjælp var det måske også, da Josh Homme valgte at stoppe musikken for at råbe ad en skaldet vagt: “Hør her, du arbejder for mig”, da vagten forsøgte at gøre sit arbejde og sikre, at folk ikke sad på skuldrene af hinanden. Det kan være, at det er en rockstjerne-stil, men det er sgu en umådelig dårlig stil, og jeg ved ikke, i hvilken verden Homme lever, men at råbe ad en vagt, som er der for at beskytte ham og publikum, er fuldstændig hul i hovedet. 

Måske skulle man bore et hul. 

Queens Of The Stone Age, Roskilde Festival, RF23
Foto: Lasse Lagoni

Kortere tid ville hjælpe

En helt anden boldgade af sange var den nærmest funky “Make It Wit Chu”, hvor stemningen og lyden var forbløffende meget i harmoni. Med publikum som kor med sætningen “I wanna make it / I wanna make it wit chu” lød forsangerens navn bedre end nogensinde. 

Roskilde Festival startede som en rockfestival, og rock er der ikke meget af på programmet. Derfor var det også forfriskende at se et band, der med en råstyrke bare kom og leverede varen.

Selvom en ret overbevisende “Song for the Dead” sluttede koncerten, så virkede koncerten med Queens of the Stone Age en smule flad. De spillede i 90 minutter, men måske skulle de have nøjes med 60. 

Mindre kunne også gøre det.

Vil du se flere billeder af koncerten, kan du klikke lige her

Queens Of The Stone Age, Roskilde Festival, RF23
Foto: Lasse Lagoni

Se også

Sidste koncert på dansk jord var ikke Mews bedste – og hvad så?

Mew startede helt tilbage i folkeskolen fejrede lørdag aften 30 års jubilæum foran mere end 10.000 af deres nærmeste venner og fremmede. Det blev en aften med timevis af hits fra hele bagkataloget, dog ikke en uden fejltrin. Men hvor tungt vægter fejltrin, når det gælder en koncert, som er ligeså meget en hyldest af tre årtier som et af danmarks mest unikke bands, som det er en underholdende lørdag aften?

Festivalens varme hjerte og sande hovednavn: Lukas Graham

Lørdag aften på Jelling Musikfestival blev afslutningen på årets...

Malte tog Lis’ plads – og stjal Jellings hjerte

Lis Sørensen måtte melde afbud – og dagen før...

Eve tændte festen – Nelly slukkede den. Hovednavne skuffede

Jelling Musikfestival havde sat hårdt ind med amerikanske superstjerner...
spot_img
Nicolaj Sveiger
Nicolaj Sveiger
En mand som er opvokset i det vestjyske, men nu bosat i København. Har en forkærlighed for pop, en guilty pleasure i rock og en generel og evig voksende interesse i alt med en rytme.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her