Når metalhoveder og orkestermusik forenes: En unik fusion på Copenhell

Jakob Stegelmann, Aarhus Symfoniorkester og Copenhell forenedes gennem crowdsurfing, djævlehorn og circlepits til lyden af film- og videospilsmusik. Resultatet blev en sjov, nostalgisk og humoristisk koncert uden sidestykke.

Man siger at modsætninger mødes – og det var absolut tilfældet tidlig fredag eftermiddag på Copenhells næststørste scene, Hades. Her var 74 musikere fra Aarhus Symfoniorkester, som knap kunne være på scenen, med Peter Ettrup Larsen som dirigent, og Jakob Stegelmann som en form for kommentator, mødte djævlehorn og jubelråb fra de fremmødte metalhoveder fra Copenhell.

Og hvis du nu sidder og tænker ”Det passer da ikke helt sammen, hva’?” så lad mig fortælle dig, at du tager grueligt fejl, for orkestret, og Jakob Stegelmann, var altdominerende.

Jacob Stegelmann og Aarhus Symfoniorkester, Hades, Copenhell 2023
Foto: Sebastian Dammark

Fra første tone af ”Imperial March”, komponeret af John Williams til den femte (eller anden, hvis du er dén type) installation af science-fiction-mastodonten Star Wars: The Empire Strikes Back, var publikum i hopla, og orkestret blev mødt af jubelråb, latter og en befriende pjattet stemning, som tydeligt var at mærke, da orkestret som andet nummer opførte titelmelodien fra Steven Spielbergs ”Jaws” fra 1975.

Således opstod der en ring af publikum, der løb rundt med begge hænder samlet over hovedet, som var det rygfinnen på en haj, der kredsede om sit bytte – og sådan fortsatte koncerten i en symbiose mellem et veloplagt orkester og et publikum, der tydeligt elskede at være der.

Jacob Stegelmann og Aarhus Symfoniorkester, Hades, Copenhell 2023
Foto: Sebastian Dammark

Koncertritual og Super Mario Brothers

Den karismatiske Jakob Stegelmann ejede scenen, og med ironiske, selvfede, flabede og til enhver tid utroligt morsomme gloser tog han Copenhell med på en episk rejse gennem alt fra titelmelodien fra ”Super Mario Brothers” til åbningstonerne fra det nu nedlagte ”Disney Sjov”.

En rejse som bød på store og farlige følelser, nostalgi og en glødende kontrast mellem et fandenivoldsk publikum og et klassisk symfoniorkester. Intet andet sted kan du opleve circlepits – en form for koncertritual, hvor publikum løber rundt i en rundkreds – og crowdsurfing til musikken fra videospilsklassikere som Doom, Castlevania, Sonic, Street Fighter 2 og Super Mario Brothers.

Publikums glæde over at gense Jakob Stegelmann og Aarhus Symfoniorkester, der senest spillede på Copenhell i 2018, skinnede klart igennem, da der opstod sporadiske kampråb som lød ”Aarhus! Aarhus! Aarhus!” eller ”Stegel-mann! Stegel-mann! Stegel-mann!”.

Sammen leverede de fest, farver, grin og latter og ikke mindst en oplevelse fra allerøverste skuffe. Det eneste man kan sætte en finger på var, at lyden på Jakob Stegelmanns mikrofon var for lav de første par sekunder af koncerten – og det var absolut ikke noget, der tog noget fra oplevelsen.

Koncerten blev rundet af med en opførsel af den velkendte melodi fra ”21st Century Fox”, der ubesværet gled over i titelmelodien fra Star Wars – for til sidst at spille intromusikken fra ”Troldspejlet”.

Konklusionen må være, at alle der var til stede blev en kæmpe oplevelse rigere – og de der ikke var er gået glip af noget, der kun kan beskrives som storslået.

Jacob Stegelmann og Aarhus Symfoniorkester, Hades, Copenhell 2023
Foto: Sebastian Dammark

Se også

Engang var Dizzy Mizz Lizzy guld – nu er de sølv

“She said that silver’s meant to burn forever”   Sådan lyder...

Aqua i Royal Arena: Fyldt med kaos og kærlighed

Lørdag aften i Royal Arena var der lagt op...

D-A-D fejrede jubilæumsfest med cowboytema og crazy gæster

Hvis der findes en rockmusisk ekvivalent til landskamp på...

Kellermensch smadrede næsten Det Kgl. Teaters pæne facade

Kellermensch’ koncert på Det Kongelige Teater var en unik...
spot_img

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her