Green Day kom guns blazing med arsenalet fuld af tricks. Desværre for dem er Forum ikke lavet til den slags.
Det lugtede ikke ligefrem af rock’n’roll på en halv-våd tirsdag aften på København. Men da Forum tonede frem, gemt bag de andre huse i området, dukkede en sortklædt menneskemængde op, der gav duften af noget mindre Frederiksbergsk og mindre pænt – og det var præcis, hvad Green Day leverede på sin helt egen måde.
Da uret passerede 21.00 blev spillelisten med diverse større rockhits fra 60’erne og 70’erne afbrudt og ud af højtalerne bragede et af verdens mest kendte sange: Bohemian Rhapsody af Queen. Nummeret fungerede som en slags publikumsopvarmer og fik hele Forum til at synge med på den berømte rock-opera. Herefter begyndte lyset i salen at blinke, og The Ramones’ Blitzkrieg Bop begyndte at spille. Ud kom ikke Green Day, dog, men en stiv kanin… Eller rettere, en person i et kaninkostume, der spillede fuld, begyndte at hoppe rundt på scenen. Det stakkels dyr blev til sidst trukket af scenen af en ung dame, efter den havde bundet sin øl fra Nørrebro Bryghus og levet sit bedste rock’n’roll-liv.
Efter kaninens exit, gik Blitzkrieg Bop over i et mashup sammen med Queens We Will Rock You og Joan Jetts I Love Rock’n’Roll, mens der på skærmene bag scenen kørte klip fra gamle punk-koncerter. Billeder af mosh pits og trommesæt i brand virker næsten som en advarsel fra bandets side til publikum. Pas på, nu bliver det vildt. Af dømme efter promillen på de fremmødte familiefædre, skulle der vist mere til at få dem i gear. Allerede inden koncertstart stod flere af dem og vajede i vinden.
Green Day valgte at starte deres sæt ud med American Idiot efterfulgt af Holiday og derefter Know Your Enemy, så tempoet var højt fra start. Det hjalp ikke på den altoverskyggende hede, der allerede var i salen. Billie Joe Armstrong kom ud i højt tempo og brugte alle tricks i bogen for at få publikum i gear med crowdwork, spille sin guitar på ryggen, invitere en publikummer op for at synge med og derefter lade vedkommende kaste sig ud i havet af hoppende mennesker. Desværre virkede det kun til at være den inderste cirkel af salen, der var i gear til at arbejde for det. Dem fra 40 og op, der stod i siderne af salen, var ikke lige til at få til at rykke på sig. Men filme på deres telefoner, det skulle de sgu.
Nå, men sætlisten var en hitparade uden lige. Billie Joe var virkelig dukket op for at gøre op for de to års ventetid, de fleste havde måtte vente på denne dag. Tré Cool svedte allerede mere end hele publikum til sammen efter første nummer. Og Mike Dirnts punk-attitude sad lige i øjet. Desværre for bandet var de blevet sat til at spille i den Københavnske venue, der er notorisk mest kendt for dårlig lyd – måske lige på nær Parken. Forum får alting til at lyde forvrænget og mudret, og det samme gjorde sig gældende denne juni-tirsdag, hvor punken skulle fylde salen. Og selvom, punk er kendt for at skulle lyde grimt, så er det svært at lave crowdwork og få publikum til at synge med, hvis de ikke forstår, hvad du råber ind i mikrofonen. På samme måde, når der var pyroteknik, kunne man nærmest ikke se et skrald på scenen, men lyden gav en voldsom genklang i hele salen.
Green Day virkede dog alligevel til at have en fest. De havde udover egne numre med en skøn coverversion af Kiss’ Rock and Roll All Night, hvor en af tourmedlemmerne stillede sig op malet som en person fra Kiss og spillede tamburin, hvilket stjal hele showet på den bedst mulige måde. Det var generelt det, der ikke var forventet, der imponerede mest. De overraskende momenter, der dukkede op undervejs. Som da Armstrong udvælger en ung dame blandt publikum til at komme op og spille guitar med ham på scenen, og da hun pænt vil aflevere den plekter tilbage, hun fik udleveret, så fortæller han hende, at hun må beholde guitaren. Og selvom Green Day nok gør det stunt hver aften på deres tour, så skaber det en særlig stemning blandt publikum, som finder sammen i at heppe på en af deres egne.
Nummeret King For A Day, som løber over i en coverversion af Shout, er en gag, bandet har lavet i en del år nu, men det fungerer stadig virkelig godt til at trække det sidste ud af publikum inden slutspurten, hvor de sidste hits skal lires af. Basket Case, Wake Me Up When September Ends og Jesus Of Suburbia var de sidste på listen med fuldt band, inden Billie Joe Armstrong gik ud med en akustisk guitar og lukkede og slukkede aftenen af med Good Riddance i en regn af farvet konfetti.
For at opsummere på en kaotisk aften – forstået på den allerbedste måde: Green Day kan stadig levere og forstår, hvordan de skal ramme med sætliste, æstetik, overraskelser og energi. Deres koncert var én lang kærlighedserklæring til en punk-kultur, de er vokset op med og har meget respekt for, og det viste de før og under koncerten, hvor de også fremviste deres egen plads, at den stadig findes med rette. Desværre for dem var det ikke den rigtige sal at levere den slags koncert i, og det gik udover den overordnede oplevelse for publikum. Næste gang håber vi på en koncert i Royal Arena.